BEOGRAD, Narodna banka Srbije je novčano kaznila Alfa i KBC banku, jer su prekršile Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, ali nije navela iznos.
Za ove dvije banke je donijeto 11 rješenja u kojima im je naloženo da isprave nepravilnosti, prije svega da vrate kamate na nivo kada je zaključen ugovor, da odrede njihov način obračuna, kao i da brišu odredbu kojom zadržavaju pravo promjene kamate u “u skladu sa poslovnom politikom”.
U svom redovnom tromjesečnom izvještaju NBS je navela takođe, da se od 421 prigovora građana na rad banaka, bar polovina odnosi na tri banke, a od toga čak 30,4 odsto na poslovanje jedne banke. Ime jedne je još tajna. U prva tri mjeseca ove godine građani su se najviše žalili na način na koji su pojedine banke uskladile ugovore zaključene prije stupanja na snagu Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga. Neke banke nisu, naime, htjele da vrate kamate na kredite koje su samovoljno povećale i od klijenata su tražile da ih prihvate.
– Na drugom mjestu su poteškoće koje klijenti imaju u otplati dugovanja, zatim slijedi obračun kamata na dugovanje po kreditnim karticama, ali i postupak izmirenja obaveza po platnoj kartici zbog nerazumjevanja uslova njenog korišćenja – navodi se u izvještaju Centra za zaštitu korisnika NBS.
Centralnoj banci od početka godine građani su uputili 686 prigovora na rad svih finansijskih institucija u zemlji, a od toga čak 624 ili 91 odsto se odnosi na rad banaka. Od ukupnog broja upućenih žalbi, nešto manje od polovine je rješeno, tako što je najveći broj prigovora odbačen kao neosnovan. Za 36 od 48 pritužbi na rad banaka donijeto je pozitivno rješenje, odnosno banke su morale da isprave propuste. U toku je rješavanje još 236 spornih ugovora.
– Broj prigovora je veći za 73,3 odsto u odnosu na isti period lani, čemu je najviše doprinijelo donošenje novog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga – navodi se u izvještaju. – Kao što je i očekivano, povećan je broj pozitivno rješenih žalbi, koji se odnosi na povećanje visine promjenljive kamate. Od ukupnog broja osnovanih prigovora pozitivno je završeno čak 70 odsto, dok je u istom periodu lani samo trećina žalbi bila rješena u korist klijenata.
Sankcije
Prema novom Zakonu o zaštiti korisnika finansijskih usluga predviđene su novčane kazne za banke u iznosu od 500.000 do dva miliona dinara zavisno od težine prestupa. Za neosnovano podizanje kamatnih stopa predviđene su novčane sankcije od 500.000 do 800.000 dinara. Novosti