BANJALUKA, Najbrži put za rješavanje nagomilanih problema u “Željeznicama RS” i lijek za ozdravljenje preduzeća jeste dirigovani stečaj, rekao je ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović.
Stečaj
On je poslije jučerašnjeg sastanka sa članovima Uprave ŽRS u Banjaluci naglasio da se problemi u ovom preduzeću ne mogu riješiti klasičnim stečajem, jer “Željeznice” ne ispunjavaju nijedan uslov za stečaj.
– Dirigovani stečaj poznat je u svijetu, kao i način na koji se sprovodi – rekao je Čubrilović.
Generalni direktor “Željeznica RS” Dragan Savanović rekao je da dirigovani stečaj predstavlja opciju za stvaranje povoljnije poslovne situacije u preduzeću, ali i način da se brže završi restrukturisanje firme i riješe problemi koji su se nakupljali dugi niz godina.
Na neophodnost pokretanja stečaja u ovom preduzeću ukazao je predsjednik RS Milorad Dodik. On smatra da “Željeznice RS” treba da idu u stečaj u iduća dva mjeseca i da preduzeće treba da bude očišćeno od balasta koji imaju i da na kraju bude formirano novo željezničko preduzeće koje može biti uspješno.
Čubrilović je rekao da Vlada RS poštuje sve obaveze prema “Željeznicama” preuzete Zakonom o budžetu.
– Najkasnije do polovine godine treba da bude sačinjen i plan rješavanja problema u ovom preduzeću, a obaveze prema zaposlenima iz prethodne godine biće izmirene kroz kreditnu liniju – rekao je Čubrilović.
Govoreći o poslovanju preduzeća u prošloj godini, Čubrilović je kazao da je fizički obim posla rastao, ali da je trend rasta prihoda bio praćen povećanjem troškova, što je firmu dovelo do problema. Naglasio je da se sa sličnom situacijom suočavaju i željeznice u okruženju.
Prvi čovjek “Željeznica RS” je rekao da su prošlu godinu završili sa gubicima od 18 miliona maraka u šta je uračunato osam miliona maraka iz prethodnih godina, dok je akumulirani gubitak preduzeća dostigao 185 miliona KM.
– Poslovanje i prihodi preduzeća, uprkos nelegalnim štrajkovima, lani su povećani za oko deset odsto. Planiramo da u ovoj godini prihode povećamo za oko pet, a prevoz robe za oko četiri odsto – rekao je Savanović.
Prema njegovim riječima, broj zaposlenih lani je smanjen za 150 u odnosu na godinu ranije, ali su povećani troškovi plata za oko pet miliona maraka zbog uvođenja poreza i doprinosa na topli obrok i ukidanja neoporezivog dijela plate.
– Planirani troškovi plata u prethodnoj godini iznosili su 55 miliona, ali su obračunati troškovi dostigli oko 60 miliona maraka – rekao je Savanović i dodao da je grant Vlade RS u iznosu od 25 miliona maraka ovom preduzeću nedovoljan.
Revizija
U revizorskom izvještaju o poslovanju “Željeznica RS” u 2011. godini, u kojem je izraženo mišljenje sa rezervom, navedeno je da preduzeće lani nije umanjilo vrijednost zalihe materijala i rezervnih dijelova u neto iznosu od 8,4 miliona maraka i da nisu izvršili analizu umanjenja vrijednosti investicija za 4,6 miliona KM koje su obustavljene.
Istaknuto je da je ukupna vrijednost imovine preduzeća krajem 2011. godine u odnosu na godinu ranije povećana za 59,4 miliona maraka i iznosi oko 452 miliona KM. Dugoročne obaveze “Željeznica” porasle su za oko 75,8 miliona maraka u odnosu na godinu ranije i na kraju prošle godine iznosile su 174,9 miliona KM. U revizorskom izvještaju navedeno je da su povećane i kratkoročne obaveze u odnosu na 2010. godinu za oko dva miliona na 70,6 miliona KM.
– Ukupan kapital i obaveze “Željeznica” na kraju 2011. godine iznosili su oko 452,4 miliona maraka, dok je krajem 2010. godine ta vrijednost iznosila 393,2 miliona – navedeno je u revizorskom izvještaju.
Savanović kaže da su revizori izrazili mišljenje sa rezervom najviše zbog toga što nije bila uknjižena sva imovina preduzeća i nije sproveden proces restrukturisanja.
– Otklonjeni su svi nedostaci koji su prethodni revizorski izvještaj činili negativnim – rekao je Savanović.
Mašinovođe
Mašinovođe “Željeznica RS”, koje su lani nelegalnim štrajkom ovom preduzeću napravile gubitke od oko četiri miliona maraka, za ovu sedmicu najavile su ponovo proteste u Banjaluci, zahtijevajući isplatu dodatka na platu. Glas Srpske