BEOGRAD, Neumorno divljanje cijena goriva koje je i u srijedu nastavljeno, uz paralelno propadanje dinara, ozbiljno će prodrmati sve cjenovnike u Srbiji.
Poskupljenja su već počela najprije kod prevoznika, ali i na veleprodajnim pijacama, gdje su proizvođači u zeleniš odmah uračunali nove, više cijene naftnih derivata. To će se koliko sutra preseliti i na zelene tržnice, a ubrzo i u trgovine.
Usluge transporta su u Srbiji već skuplje za 7 do 10 odsto. Sljedeći na udaru su hrana, piće i tekstil, koji mjesec kasnije tehnika i namještaj. Više cijene mogle bi da zaobiđu pojedine usluge, kao što su frizerske i kozmetičke, jer im drastičan pad prometa ne dozvoljava poskupljenja.
Najbolnije je, ipak, poskupljenje hrane. Najavljuju se više cijene namirnica za 4 do čak 30 odsto. Gazirani sokovi pojedinih proizvođača poskupjeće od ponedjeljka za oko 4 odsto, početkom aprila i tjestenine za 10 odsto, mineralne vode i sirćeta za 8 odsto, mesne prerađevine za 5 do 30 odsto, a slatkiši za 9 odsto. Razlog je, kažu proizvođači, kretanje kursa i rast troškova proizvodnje.
– Neminovno je da se poskupljenje goriva i rast kursa evra negativno odraze na cijene ostalih proizvoda – ističe Vladana Hamović, ekonomista. – Ako se cijene ne povećaju sada, najkasnije će za mjesec dana, jer naprosto taj trošak se prije ili kasnije prelije na finalnu cijenu proizvoda.
Uvozna tehnička roba, odjeća, obuća, ali i kozmetika u pojedinim trgovinama prodaju se skuplje, u prosjeku od 3 do 10 odsto. Najprije su reagovali prodavci elektronike i kućnih aparata. Mnogi su još početkom februara zbog nestabilnosti kursa uvozne cijene robe formirali prema kursu od 117 i 118 dinara, kako bi se zaštitili od većih potresa.
– Ekonomska cijena pređenog “taksi” kilometra bi morala da iznosi najmanje 110 dinara – kaže Vlada Bulatović, predsjednik Udruženja taksi preduzetnika Beograda. – Sa sadašnjih 55 dinara po kilometru ne možemo ni da preživimo, a kamoli da uredno izmirujemo sve obaveze. Cijena taksi usluga određena je kada je litar goriva bio 76, a evro 80 dinara.
Kombi prevoznici su već podigli cijene. Radovan Dražić,autoprevoznik iz Beograda, kaže da su cijenu po kilometru sa 35 podigli na 40 dinara, pa je tako sada prosječna vožnja u gradu sa 2.500 poskupjela na 3.500 dinara. Još u težoj situaciji su kamiondžije. Beograđanin Vladimir Jovanović, koji kamionom prevozi šljunak, pijesak i kamen kaže da je primoran da svako poskupljenje goriva odmah ukalkuliše u cijenu prevoza. On kaže da je podigao cijenu svoje usluge za 200-300 dinara po kubiku.
Rast cijena goriva utiče i na cijene turističkih izleta po Srbiji. U agenciji “Magelan” kažu da su morali da povećaju cijene od 15 do 20 odsto u posljednja dva mjeseca.
– Kada je poskupljivalo gorivo za nekoliko dinara po litru, pokrivali smo sami troškove dok smo mogli, ali turisti će na kraju to morati da osjete – objašnjavaju za “Novosti” u “Magelanu”. – Cijene se, naravno, neće mijenjati često, već jednom ili dva puta tokom sezone.
Slična je situacija u agenciji “Falkon”, koja je prije nekoliko dana povećala cijenu izleta za Budimpeštu za više od 10 odsto. Kažu da su morali da podignu cijenu za oko 500 dinara, pa sada tura košta 4.500 dinara.
Građevinski materijal
Cijene prevoza zasad neće biti povećane. U “Lasti” kažu da još nisu pokrenuli proceduru za poskupljenje iako su se za to stekli svi uslovi. Prema riječima Nenada Stanisavljevića iz “Željeznica Srbije”, ovo javno preduzeće ne razmišlja o poskupljenju. Kaže da se povećanje cijene goriva odražava na troškove poslovanja, ali se neće prevaliti na teret putnika. I u “Jatu” tvrde da neće mijenjati cjenovnik. – Cijene goriva odraziće se na građevinski materijal, jer u nekim proizvodima energenti učestvuju i do 50 odsto – kaže Goran Rodić iz PKS. Novosti