BANJALUKA, “Željeznice RS” završile su prošlu godinu sa gubitkom od 18,5 miliona maraka, čime je akumulirani gubitak ovog preduzeća povećan na 185 miliona maraka, navedeno je u finansijskom izvještaju tog javnog preduzeća za 2011. godinu.
ŽRS su lani ostvarile ukupne prihode u iznosu od 82,6 miliona maraka, dok su rashodi iznosili više od 101 milion maraka.
Prihodi u 2011. godini u odnosu na godinu ranije veći su za oko sedam miliona KM, dok su rashodi povećani za oko šest miliona maraka u odnosu na 2010. godinu.
– Poslovni rashodi u 2011. godini iznosili su 88,3 miliona maraka, a najviše novca preduzeće je izdvojilo za plate, naknade zarada i ostale lične rashode – 59,3 miliona maraka. Ovi troškovi veći su za oko četiri miliona maraka u odnosu na 2010. godinu – navedeno je u finansijskom izvještaju.
Iako su u “Željeznicama RS” najavljivali otpuštanje radnika, prema finansijskom izvještaju u prošloj godini u tom preduzeću bilo je zaposleno 36 radnika više u odnosu na godinu ranije. U ovom preduzeću na kraju 2011. godine radilo je 3.559 radnika, a broj zaposlenih u “Željeznicama RS” pet puta je veći u odnosu na zemlje EU po kilometru pruge. Menadžment preduzeća ima čak 26 miliona maraka obaveza koje nije izmirio po osnovu zarada i naknada.
Troškovi amortizacije i rezervisanja, koji se takođe ubrajaju u poslovne rashode, u prošloj godini iznosili su 12 miliona maraka i manji su za dva miliona maraka u odnosu na 2010. godinu.
Prema izvještaju o poslovanju ŽRS, finansijski rashodi u 2011. godini iznosili su 6,6 miliona maraka i uglavnom se odnose na izdvajanje za kamate. U odnosu na godinu ranije finansijski rashodi ŽRS u 2011. godini veći su za oko 1,3 miliona maraka.
Ostali rashodi, u koje se ubrajaju troškovi po osnovu ispravke vrijednosti i otpisa potraživanja, iznosili su više od 5,5 miliona maraka i veći su za oko četiri miliona u odnosu na 2010. godinu.
Kada su u pitanju poslovni prihodi ovog preduzeća, u prošloj godini oni su iznosili oko 77 miliona maraka, a najviše novca ŽRS su zaradile od prodaje učinka na domaćem i inostranom tržištu i to u iznosu od 42 miliona maraka, dok su prihodi od prodaje robe iznosili 12.953 marke.
Finansijski prihodi u 2011. godini iznosili su 347.000 maraka, dok ostali prihodi, u koje se ubrajaju naplaćena otpisana potraživanja, te višak po osnovu prodaje materijala iznose 4,4 miliona maraka.
Zabrinjavajuće je da ukupni kapital ŽRS iznosi samo 206,9 miliona maraka, te da dugoročna zaduženja preduzeća iznose čak 142,4 miliona KM.
Generalni direktor ŽRS Dragan Savanović rekao je “Glasu Srpske” da je gubitak u 2011. manji za oko dva miliona u odnosu na prethodnu godinu, te da je to jedan od pokazatelja da se preduzeće bori da opstane uprkos brojnim problemima.
– Tačno je da su najveća izdvajanja za troškove zaposlenih i njih ćemo smanjiti putem reorganizacije preduzeća. Malo se ulaže u opremu, a puno novca ide na zaposlene, zbog čega treba što prije promijeniti tu situaciju – rekao je Savanović.
On je naglasio da neki radnici nisu dovoljno uposleni, zbog čega je potrebno ili smanjiti broj zaposlenih ili ih uposliti otvaranjem novih firmi putem reorganizacije preduzeća.
Radnici ŽRS u prošloj godini više puta su štrajkovali, a štrajk mašinovođa koji je trajao 44 dana nanio je veliku štetu i preduzeću i privredi RS.
U Ministarstvu saobraćaja i veza RS ranije su rekli da je od 2005. do 2011. godine u ŽRS uloženo 214,2 miliona maraka. U budžetu RS za ovu godinu za ŽRS je planiran grant od 25 miliona maraka.
Prošle godine bio je planiran isti iznos, a rebalansom budžeta obezbijeđeno je dodatnih 7,4 miliona maraka.
Reorganizacija
Iz ŽRS početkom godine najavili su da spremaju potpunu reorganizaciju preduzeća, poslije čega će infrastruktura ostati u vlasništvu RS, a prevoznička djelatnost biće prepuštena tržištu.
U ŽRS su najavili da će se umjesto otkaza usmjeriti na dokvalifikaciju i prekvalifikaciju radnika i njihovo prebacivanje u nova preduzeća koja budu formirana. Glas Srpske