BANJALUKA, Autoput Banjaluka – Gradiška, čiju će dionicu Gradiška – Mahovljani, dužine 26,5 kilometara, danas svečano u saobraćaj pustiti predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik i predsjednik Srbije Boris Tadić, izgrađen je u skladu sa evropskim standardima, a u gradnji su primijenjene savremene discipline građevinarstva i najmodernija tehnologija.
Rekao je ovo u intervjuu za “Glas Srpske” generalni direktor “Integral-inžinjeringa” Slobodan Stanković i dodao da je ova firma izgradila dva lota autoputa, te završila treći, koji je radila italijanska firma “Vidoni”.
Stanković je naglasio da su inženjeri “Integrala” edukovani za izgradnju autoputeva visokog kvaliteta i standarda, te su svoje znanje i iskustvo primijenili i na autoputu Banjaluka – Gradiška.
* Da li je autoput Banjaluka – Gradiška izgrađen u skladu sa evropskim standardima? Koliko lotova je radila firma “Integral-inžinjering”?
STANKOVIĆ: Autoput Banjaluka – Gradiška izgrađen je u skladu sa evropskim standardima i u gradnji su primijenjene savremene discipline građevinarstva i najmodernija tehnologija. Firma “Integral-inžinjeringa” je izgradila dva lota autoputa, te završila treći lot, koji je radila italijanska firma “Vidoni”. Naši inženjeri edukovani su za izgradnju autoputeva visokog kvaliteta i standarda, a svoje znanje i iskustvo primijenili su i na izgradnji autoputa Banjaluka – Gradiška.
* Da li su investitori imali primjedbi na projekte koje su radili?
STANKOVIĆ: Nismo imali primjedbi i sve projekte koje smo radili na vrijeme smo predali investitorima u odgovarajućem kvalitetu.
* Kakva je šansa da se domaće firme uključe u izgradnju autoputa Banjaluka – Doboj?
STANKOVIĆ: Nadamo se da će Vlada RS u dogovoru sa kreditorima, da li to bila Evropska investiciona banka ili Kineska banka, postići dogovore da uslovi u tenderu budu prilagođeni i firmama iz Srpske da učestvuju na licitaciji. Domaće firme, ukoliko bi se uključile u ovaj projekat, zaposlile bi oko 2.000 radnika.
* Zbog čega su Srpskoj potrebne strane građevinske firme kada ste ovim pokazali da domaće firme mogu ići uz rame sa preduzećima u Evropi?
STANKOVIĆ: Domaće firme vrlo teško mogu parirati stranim firmama zbog malih banaka i kapitala u Srpskoj i BiH koje te banke obezbjeđuju. Evropska investiciona banka, Evropska razvojna banka i Svjetska banka stranim firmama mogu da obezbijede ogromne sume novca prilikom licitacija i to je jedan od najvećih problema građevinskih firmi, kako u regionu, tako i u Srpskoj.
* Kada bi ispunila te uslove, Srpska ne bi trebala strane građevinske firme?
STANKOVIĆ: Ne, tada nam ne bi trebale strane firme, jer Srpska ima građevinske firme koje imaju znanje i mogu da rade najveće projekte. Građevinska operativa u Srpskoj može da savlada sve zadatke u investicijama i poslovima u građevinarstvu.
* Da li domaće firme imaju dovoljno posla na tržištu Srpske i koliko je ekonomska kriza uticala na njih?
STANKOVIĆ: Ekonomska kriza se odrazila na sve građevinske firme, kako u regionu, tako i u Srpskoj. Posla nam nedostaje, a dodatni problem nam stvara i to što nismo u mogućnosti da ispunimo visoke uslove garancija banaka na licitacijama gdje Srpska i BiH diže kredite i gdje domaće firme ne mogu da učestvuju.
* Kakva situacija očekuje građevinske firme u idućoj godini?
STANKOVIĆ: Vrlo teška. Ekonomska politika RS za iduću godinu jasno je ocrtala pravac u kojem treba ići, odnosno otvaranje velikih investicionih projekata u energetici i putnoj infrastrukturi. Nadamo se da će Vlada RS imati dovoljno novca da ide baš u tom pravcu koji predviđa ekonomska politika za iduću godinu, jer će to olakšati situaciju i građevinskim firmama.
* “Integral-inžinjering” radio je velike projekte u RS, a pored autoputa, to je zgrada Vlade RS, RTV dom i mnogi drugi. Šta i gdje trenutno gradite?
STANKOVIĆ: Najveće projekte “Integral” trenutno radi u Crnoj Gori. Čekamo i licitaciju za koridor deset u Makedoniji i Srbiji. Velike projekte, kako u Srpskoj, takođe realizujemo u cijelom regionu, a to su izgradnja autoputeva, mostova, vodovoda, deponija sanitarnog i čvrstog otpada.
* Da li sa velikim projektima dolazi i do zapošljavanja novih radnika?
STANKOVIĆ: Veliki projekti za sobom uvijek vuku nova zapošljavanja. Pored toga, stvaramo i dodatni posao drugim firmama, kao što je slučaj sa preduzećima koja se bave nabavkom materijala.
Tunel Čemerno
* Kada će biti završena izgradnja tunela Čemerno?
STANKOVIĆ: Izgradnja tunela Čemerno biće završena u idućoj godini. Proboj tunela bio je najteži dio posla, a to smo završili. Glas Srpske