SOFIJA, Sindikati Bugarske državne željeznice (BDŽ) najavili su štrajk bez ograničenja, nakon što je rukovodstvo kompanije u planu reformi predvidjelo otpuštanje 2.000 radnika u naredna dva mjeseca.
Putnički i teretni vozovi će biti zaustavljeni 24. novembra u vremenu od 8.00 do 16.00 časova u znak protesta protiv najavljenog masovnog otpuštanja radnika”, saopštili su predstavnici oba sindikata KNSB i “Podkrepa”.
Prema riječima predsjednika Štrajkačkog odbora Petra Buneva, sindikati nisu saglasni sa namjerama i o ukidanju 150 vozova na nerentabilnim linijama, što će ostaviti radnike i učenike bez prevoza u malim naseljenim mjestima.
“Nesporni uslov da ne zaustavljamo vozove 24. novembra jeste potpisivanje kolektivnog ugovora”, naglasio je Bunev.
Rukovodstvo BDŽ saopštilo je da je kompanija u stečaju, zbog čega se preduzimaju hitne mjere smanjenjem broja radnika, ukidanjem nerentabilnih linija i uvećanjem cijena voznih karata za devet do 15 odsto najkasnije do 1. januara naredne godine, te prodajom gubitaških jedinica poput “Teretnog prevoza”.
Nedavno je izvršni direktor željeznice Jordan Nedev izjavio da se otpuštanje 2.000 radnika ne odnosi na one koji će otići u penziju ili će postati višak obustavom 150 vozova.
“Tako će se smanjenje personala BDŽ u naredna dva mjeseca ticati oko 2.500 radnika, a broj zaposlenih će pasti na ispod 11.000”, dodao je Nedev.
BDŽ je 2008. godine zapošljavala 18.000 radnika.
Predsjednik savjeta direktora BDŽ Vladimir Vladimirov rekao je da će otpušteni radnici dobiti po šest bruto plata te da, ukoliko ne budu preduzete reforme, kompanija će doživjeti sudbinu sofijske željezare “Kremikovci” koja je ugašena.
Prema rukovodstvu željeznice, ukoliko se reforme ne završe i BDŽ ne otpočne da posluje sa zaradom, neće biti usvojeno 330 miliona evra iz evropskih fondova, namijenjenih kupovini nove tehnike u narednom programskom periodu.
Bugarski ministar transporta Ivajlo Moskovski rekao je da su zaposleni na željeznici trebalo da štrajkuju kada su gubici dostigli 800 miliona leva (400 miliona evra) i da sada svima treba da bude jasno da za BDŽ u takvom stanju nema ko da daje novac.
Bugarski željezničari štrajk upozorenja organizovali su 10. marta, kada su na sat vremena zaustavili vozove, ali je problem riješen tako što je potpisan sporazum o postepenom otpuštanju 2.800 radnika u naredne četiri godine.
Bugarska željeznica je 2002. godine podijeljena u dvije cjeline – BDŽ, koja je zadužena za putnički i teretni prevoz, i Nacionalna kompanija “Željeznička infrastruktura” sa zadatkom održavanja i upravljanja prugama.
Bugarska državna željeznica raspolaže sa oko 11.000 vagona.