BANJALUKA, Među najskupljim uvezenim vozilima u BiH za deset mjeseci ove godine bio je mercedes benc 350 S, čija je vrijednost bila 228.636 KM, potvrđeno je iz Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH.
Prema riječima Ratka Kovačevića, portparola (UIO) BiH, za deset mjeseci ove godine uvezeno je ukupno 53.567 polovnih putničkih vozila ukupne vrijednosti 419 miliona KM, na koje je plaćena dažbina od 78 miliona KM.
On je naveo da su uvozne dažbine plaćene na uvoz pomenutog mercedesa iznosile 38.940 KM.
“Tu su i mercedes benc 350 S, čija je vrijednost bila 227.276 KM, zatim lend rover vrijednosti 197.974 KM”, naveo je Kovačević.
On je dodao da je među najskupljima, takođe, i mercedes benc 350 S, vrijednosti 189.647 KM, na koji su uvozne dažbine bile 33.254 KM.
Kovačević je podsjetio da se od početka prošle godine na uvoz polovnih putničkih vozila iz EU ne plaća carina, već samo PDV od 17 odsto, ukoliko uvoznik dokaže da je riječ o vozilu koje ima porijeklo iz neke od zemalja članica EU.
I dok pojedincima nije problem da za automobil iskeširaju nekoliko stotina hiljada maraka, na drugoj strani domaći prodavci vozila muku muče s prodajom. Situacija je toliko teška da se nerijetko dešava da se vozilo umjesto prodaje mijenja za mobilne telefone.
Marko D., Banjalučanin koji već mjesecima pokušava da proda svoju opel korsu, kaže da bi je rado i zamijenio samo da ga se riješi.
“To je benzinac 1999. godište i cijenim ga 1.700 KM, a dao bih ga i za 1.500 ili bar zamijenio za dobar TV ili mašinu za veš ili suđe. Sve to mi treba u kući”, kaže Marko D.
Emir Ganibegović, marketing direktor magazina “Autopijaca”, kazao je da je razmjena automobila za bilo šta odavno postala uobičajena praksa.
“Vozila mijenjaju za sve i svašta, bukvalno, od telefona do TV-a i veš-mašina, ali ipak je najčešća zamjena jeftinijeg automobila za skuplji, uz doplatu”, kazao je Ganibegović.
On je naveo da je najbolji pokazatelj koliko je opala prodaja da se skoro trećina auto-kuća ugasila.
“Ljudi ne mogu da plaćaju svoje obaveze i moraju zatvarati auto-kuće. Tome doprinosi i to što od kada nam ne trebaju vize fizička lica kupuju i lično preprodaju vozila i na taj način zarađuju”, istakao je Ganibegović.
On je pojasnio da fizičko lice ima pravo dva automobila godišnje da uveze, ali da ljudi koji se bave švercom uvoze na ime svojih rođaka i rodbine.
“Ti ljudi ubiru ekstraprofit, ne plaćaju nikakve poreze, nemaju zaposlenih, sve što zarade ostaje njima. Zbog toga su auto-kuće na koljenima i tržište je radikalno ugroženo”, naglasio je Ganibegović.
On je naveo da je prodaja i novih automobila loša.
U auto kući “Nipex” iz Tuzle kažu da, iako situacija nije sjajna, kod njih nije došlo do smanjenja broja prodatih automobila u odnosu na prošlu godinu.
“Prodaju ugrožava uvoz rabljenih vozila, koji će ove godine dostići 60.000, što je u odnosu na prodaju novih jednostavno nedostižno i nemjerljivo”, kažu u “Nipexu“. Nezavisne novine