ČIKAGO, Odjeljenje za nauku pri američkom Sekretarijatu za energiju je 2012. dodijelilo 120 miliona dolara novom tehnološkom centru za istraživanje baterija – sa sjedištem u Nacionalnoj laboratoriji Argon, u predgrađu Čikaga, u državi Ilinois.
Zajednički istraživački centar za skladištenje energije spaja naučnike i inženjere koji rade u državnoj službi, nacionalnim laboratorijama i u toj industriji tako što im pruža instrumente, finansijska sredstva i prostor, kako bi mogli da dođu do sljedećeg tehnološkog otkrića u oblasti čuvanja energije.
Manje, lakše i dugotrajnije. To je ono što potrošači žele od baterija koje koriste za lične elektronske uređaje. U Zajedničkom istraživačkom centru za skladištenje energije, skraćeno Džej-cezar (JCESR), istraživači se nadaju da će odgovoriti na zahtjeve kupaca, piše Glas Amerike.
Ovo je rodno mjesto tehnologije litijum-jonskih-baterija, ali naučnici i inženjeri Džej-cezara streme ka većim – i manjim – ciljevima.
Pet puta veća gustina energije za jednu petinu troškova, sve to u narednih pet godina, prema riječima zamjenika direktora, Džefrija Čemberlena. Potrošači će, tvrdi on, promjenu prvo primjetiti na svojim mobilnim telefonima.
“Umjesto što ćete ih puniti svaki dan, možda će moći da ih pune na svakih nekoliko dana ili svake nedjelje. Ili, umjesto određene energije i mogućnosti, možda će moći da imaju pristup energiji koja je do sada bila nezamisliva“, kaže on.
Čemberlen dodaje da je krajnji cilj da se promijeni svjetsko tržište automobila.
“Naša veća misija jeste da pronađemo način za skladištenje energije koji bi bio jeftin i bezbjedan, kako bismo mogli direktno da se takmičimo sa motorom na unutrašnje sagorijevanje, koristeći struju ili strujni transport”, navodi on.
Direktor odjeljenja za energetske sisteme u Argonu Don Hilbrend kaže da je lako prodati baterije za ličnu elektroniku koje duže traju, ali da potrošači traže promjene kada se radi o kolima.
“Neki korisnici žele potpuno električno vozilo. Veliko pitanje sada je koliko ih je. Ta brojka se mijenja u zavisnosti od cijene benzina. Koliko benzin treba da bude skup da bi se ljudi okrenuli električnim vozilima“, pita se on.
Hilbrend kaže da je prodaja ove godine oko 10.000 električnih vozila, koja se mjesečno prodaju u Sjedinjenim Državama, ispod očekivanja, ali da bi baterija na kojoj ovaj centar radi mogla da promijeni sliku.
“Vidimo postojani rast kako idemo naprijed. Brojka bi trebalo da bude deset puta veća da bismo mogli da kažemo kako nam je program uspješan. Doći do tog deset puta većeg broja zavisi od baterije, koja će da radi ono što treba“, ocjenjuje on..
Ako razvoj baterija zaista uspije i prodaja elektronskih vozila skoči, strujna mreža će biti više opterećena svim tim baterijama koje će morati da se napune. To je takođe problem kojim se bave naučnici i istraživači u Džej-cezaru i to tako što rade na pronalaženju baterije velikog kalibra za strujnu mrežu. Nezavisne novine