BEOGRAD, Istraživanje IHIS Nutricionizma i Asocijacije potrošača Srbije (APOS) o tome koliko potrošači razumiju deklaracije prehrambenih proizvoda i na koji način proizvođači mogu da ih unaprijede, biće predstavljeno u oktobru na međunarodnom savjetovanju “Hrana, ishrana & zdravlje III”.
“Prvi kontakt sa namirnicom potrošač ostvaruje preko deklaracije na proizvodu, kojom proizvođač daje osnovne podatke o kvalitetu, količini i sastavu prehrambenog proizvoda. Cilj ovog istraživanja je da se ustanovi koliko potrošači obraćaju pažnju na deklaraciju proizvoda i koliko razumiju podatke koji im se prezentuju”, rekla je Danica Zarić, direktorka IHIS Nutricionizma i član radne grupe za izradu pravilnika o prehrambenim i zdravstvenim izjavama.
Ona je naglasila da potrošačima često nisu jasne oznake na proizvodima i da ne znaju šta one znače.
“Proizvođači nerijetko ističu nutritivne i zdravstvene poruke koje poručuju kako je neki proizvod “bez šećera“, “sa vlaknima“, “obogaćen vitaminima“, “bez holesterola“ čime navode kupca da se opredjeli za njihov proizvod. Tako se po pravilu dešava da kupac bude zaveden i da se zbog nerazumijevanje deklaracije opredjeli za kupovinu proizvoda koji zapravo nema pozitivan zdravstveni efekat”, istakla je Zarić.
U istraživanju potrošači treba da odgovore na pitanja kao što su: da li vjeruju u istinitost nutritivnih i zdravstvenih izjava, da li je zdraviji proizvod koji sadrži više zasićenih masnih kiselina ili nezasićenih masnih kiselina i slično?
Time će se zaključiti kakve su navike potrošača i kakvo je njihovo ponašanje prilikom izbora prehrambenog proizvoda.
“Na osnovu rezultata istraživanja, APOS će moći da identifikuje u kom pravcu treba usmjeriti edukaciju potrošača kako bi se radilo na konkretnom informisanju i njihovoj edukaciji da bi im se pomoglo da nauče da čitaju deklaraciju i da shvate njen značaj”, istakla je menadžer za bezbjednost i kvalitet roba i usluga APOS-a Lela Tasić.
Zaključci do kojih se bude došlo pomoći će i proizvođačima da steknu bolji uvid u percepciju koju potrošač ima u odnosu na proizvod, da ih usmjeri kako da deklaraciju prilagode prosječnom kupcu.
Ukoliko znaju šta je to što prosječnog potrošača dovodi u nedomicu i nije mu jasno, proizvođači dobijaju priliku da istaknu kvalitet svog proizvoda na način koji je lako razumljiv i prepoznatljiv njihovom konzumentu.
Istraživanje će se raditi metodom popunjavanja anketnog lista koji je postavljen na sajtu APOS -a www.apos.org.rs, kao i anketiranjem slučajno odabranih potrošača.
Predviđeno je da na anketu odgovori reprezentativni broj ispitanika, različite starosti i obrazovanja. Tanjug