BANJALUKA, Preuzimanjem “Delhaizea” dobićemo mrežu velikih marketa, što će omogućiti puno širu ponudu od postojeće i više prostora za domaće proizvođače, rekao je Bojan Risović, član Uprave “Tropic grupacije”, u intervjuu za “Nezavisne”.
Recite nam kako ste se odlučili na taj korak da “Tropic grupacija” preuzme prodajni lanac “Delhaize”?
RISOVIĆ: Ovaj korak se nametao kao vrlo logičan. “Tropic” se uspješno bavi trgovinom od 1986. godine i do prodaje “Delti” 2007. godine postepeno smo izrasli u jedan od najvećih trgovačkih lanaca u BiH. Nakon prodaje obavezali smo se da se nećemo baviti ovom djelatnošću narednih pet godina. Sticajem okolnosti, odmah po isteku ovog perioda ukazala nam se prilika da uđemo u vlasništvo vrlo dobro organizovanog lanca marketa “Moj market” iz Banjaluke, koji je u tom momentu bio na pragu zaključenja ugovora o prodaji sa slovenačkim “Mercatorom”. “Moj market” je od dana preuzimanja povećao broj marketa sa sedam na 13, te sad ima vrlo značajno prisustvo u Banjaluci.
Sada se može reći da preuzimanjem “Delhaize” prodajnog lanca dobijate veliku snagu u prodajnoj mreži, što je bitno po pitanju konkurentnosti?
RISOVIĆ: Upravo tako, akvizicijom i pripajanjem “Delhaizea” dobijamo dovoljnu snagu prodajne mreže da možemo biti konkurentni velikim trgovinskim lancima na nivou BiH, kao i razvijati “Tropic” u domaći lanac koji ima potencijal da bude lider na našem tržištu. Ne krijemo da smo vrlo ponosni što smo jedan uspješan domaći lanac spasili od prodaje stranoj firmi, a godinu dana poslije toga uspjeli dogovoriti preuzimanje druge velike strane firme. Do sada su se kod nas ove stvari uglavnom odvijale obrnuto.
Čemu mogu da se nadaju kupci, a čemu dobavljači i da li će se “Tropic” po nečemu razlikovati od konkurencije?
RISOVIĆ: “Moj market” uvijek stavlja fokus na prijatnu i profesionalnu uslugu, moderno opremljene objekte i vrlo kvalitetnu ponudu na odjelima mesnice, te voća i povrća. Ovo namjeravamo preslikati i na markete koje ćemo preuzeti. Pored toga, namjeravamo iskoristiti značajnu veličinu novoformiranog lanca da u nabavci obezbijedimo proizvode po povoljnim uslovima, što ćemo proslijediti kupcu kroz vrlo agresivnu cjenovnu politiku. Sa dobavljačima smo oduvijek imali odličnu saradnju, između ostalog i zbog principijelnog stava da ne kasnimo kod izmirenja dospjelih obaveza.
Kako ocjenjujete tržište u RS, odnosno u kojoj mjeri se razlikuje od vremena prije nego što je “Tropic” svoj biznis prodao “Delti”?
RISOVIĆ: Tržište je prividno postalo dosta konkurentnije u odnosu na taj period. Kažem prividno, zato što nas je poslije povratka u ovu djelatnost vrlo iznenadio visok nivo prosječnih marži koji strani lanci praktikuju. Ovo ostavlja dosta prostora za domaće firme da kroz efikasno i štedljivo poslovanje ponude kupcima atraktivnije cijene i pozicioniraju se kao ozbiljna dugoročna konkurencija.
Šta mogu da očekuju zaposleni?
RISOVIĆ: Veliki dio trenutno zaposlenih je radio u “Tropicu” i prije prodaje 2007. godine, tako da odlično znaju kako je raditi sa nama. Trudimo se da zapošljavamo i promovišemo ljude po zasluzi i ličnom kvalitetu, što nam se uvijek dobrim vraćalo. Dosta tražimo od zaposlenih, ali nastojimo na korektan način to i da nagradimo.
Da li se može očekivati više domaćih proizvoda na policama “Tropica”?
RISOVIĆ: Naravno. “Delhaize”, kao i svi strani marketi, je veliki dio svojih polica svjesno posvećivao proizvodima iz svoje zemlje. Mi, kao domaći lanac, imamo obavezu na sličan način postupati s našim proizvođačima. Ovu politiku sprovodimo i sada u lancu “Moj market”, ali smo limitirani malim formatima prodajnih mjesta. Preuzimanjem “Delhaizea” dobićemo mrežu velikih marketa, što će omogućiti puno širu ponudu od postojeće i više prostora za domaće proizvođače. Trenutno s našim domaćim proizvođačima mesa radimo na projektu gdje bismo od proizvođača živine do vitrine supermarketa imali potpun nadzor nad procesom uzgoja, prerade i distribucije mesa, kako bismo mogli garantovati kupcu domaće porijeklo, kvalitet i svježinu mesa.
Da li se može očekivati širenje mreže prodajnog lanca “Tropic grupacije”?
RISOVIĆ: Po preuzimanju “Delhaizea” namjeravamo uraditi analizu i racionalizaciju njihovih postojećih prodajnih mjesta. Dugoročno planiramo značajno širenje mreže. Namjera nam je da pokrijemo sve veće gradove u BiH.
Da li možete nešto reći o tome koliko je iznosila transakcija preuzimanja “Delhaizeovog” biznisa u BiH, ali i o tome koliko planirate investirati u mrežu?
RISOVIĆ: U dogovoru sa “Delhaizeom”, detalji transakcije će ostati poslovna tajna. Odmah nakon preuzimanja investiraćemo u adaptaciju i unapređenje postojećih prodajnih mjesta “Delhaizea”, kako bismo podigli standard objekata na nivo trenutno najbolje prakse iz ove industrije u zapadnoj Evropi.
Kada je u pitanju rebrendiranje, recite nam kakvi su planovi?
RISOVIĆ: Svi marketi manjeg formata u Banjaluci će biti “Moj market” zato što je dosad “Moj market” izgradio vrlo dobar imidž i povjerenje kupaca i prilagodićemo ih onda i vizuelno i u potpunosti njemu. Svi veliki marketi, tipa “Tempo centra”, će se vratiti u format “Tropica”, koji je oduvijek postojao i bio je prvi veliki market na ovim prostorima i ima veliko povjerenje kupaca. Nezavisne novine