BANJALUKA/SARAJEVO, Iako kupci to uglavnom ne primijete, u bh. trgovinama došlo je do takozvanog tihog poskupljenja hrane i kozmetike, upozoravaju iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača BiH.
Pojašnjavaju da kupci misle da jeftinije prolaze kupujući u vrijeme praznika ali da griješe, jer navodna praznična sniženja su u stvari uobičajene cijene, a precrtani iznosi su kontinuirana poskupljenja.
“Na bh. tržištu su hrana, slatkiši i kozmetički proizvodi već poskupjeli u odnosu na početak godine, jer se radi o tzv. tihim poskupljenjima, od po nekoliko feninga u kontinuitetu. To se najbolje vidi sad u doba prazničnih sniženja kad su snižene cijene u stvari prave, a one prekrižene predstavljaju poskupljenja”, rekla je Mediha Bakalović, pomoćnik ombudsmana.
Prema njenim riječima, ako bi došlo do novih poskupljenja u skorije vrijeme, to će biti u manjim procentima jer početkom svake godine potrošnja drastično pada, pa je takva situacija negativna za trgovce i nastoje da je izbjegavaju.
Mesud Lakota, sekretar Udruženja za zaštitu interesa potrošača Kantona Sarajevo, kazao je da su proizvodi koji se svakodnevno koriste u domaćinstvu neprimjetno poskupjeli.
“Nivelisanje tih cijena može da se dešava svakodnevno, a da mi to i ne primijetimo. Tiho poskupljenje je kad neki proizvod poskupi za četiri do pet odsto”, rekao je Lakota.
Dodao je da namirnice u BiH koštaju “papreno” zbog uvoza, a da hrana, zbog troškova transporta, poskupi i nekoliko puta dok dođe do potrošača.
Marko Maksimović, predsjednik Skupštine Udruženja potrošača “Zvono” u Bijeljini, kazao je da su analizom kretanja cijena u prvih devet mjeseci došli do podataka da je litar mlijeka u tom periodu poskupio 1,39 odsto, a svinjsko meso 3,58 odsto po kilogramu.
Prema njegovim riječima, dešava se da trgovci varaju kupce, na primjer, kada kupujete šećer od kilogram, ili onaj od pet kilograma.
“Ako kupite pakovanje šećera od pet kilograma dođe vas skuplje pet do deset feninga nego da ste kupili kilogram, iako bi bilo logično da je veće pakovanje jeftinije. To je varanje kupaca, koji se zalijeću i ne vode računa šta kupuju i koliko koji proizvod košta”, istakao je Maksimović.
Da je bilo “tihog” poskupljenja pojedinih proizvoda potvrdila je i Gordana Bulić, predsjednik Upravnog odbora Saveza udruženja potrošača BiH, koja kaže da su im trgovci dojavljivali o rastu cijena.
“Trgovci nam kažu da su im u ovoj, ali i u prethodnoj godini cijene proizvoda stalno rasle. Službe koje formiraju prodajne cijene svakodnevno su im dojavljivale o novom poskupljenju, od po pet do deset feninga”, kazala je Bulićeva.
Dodala je da drastičnih poskupljenja prehrambenih proizvoda nije bilo i neće ih ni biti u narednom periodu. Ipak, Jelena S. iz Banjaluke kaže da je primijetila da pojedinim proizvodima raste cijena, te je istakla da je riječ o skrivenim poskupljenjima, koja, kako ona kaže, i te kako prazne kućni budžet.
Prosječno kretanje cijena pojedinih proizvoda
Proizvod Januar Oktobar
Hrana
Mlijeko (litar) 1,50 1,52
Maslac (kg) 15,72 16,65
So (kg) 0,81 0,83
Tvrdokorni sir (kg) 11,97 12,97
Kozmetika
Toaletni sapun (kg) 10,86 11,13
Zubna pasta (komad) 2,94 3,07
Dezodorans (komad) 5,81 5,99
Higijenski ulošci (pakovanje) 2,40 2,49
Napomena: Cijene su izražene u KM
Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
A sta ce biti tek kad dodje Djed Mraz pa krene kupiti harac…