DOBOJ, Na bazi devetomjesečnog obračuna poslovanja “Željeznice Republike Srpske” /ŽRS/ zabilježile su za 2.700.000 KM manji gubitak u odnosu na isti period prošle godine, što ukazuje na racionalnije poslovanje i smanjenje troškova, ističe generalni direktor ŽRS Dragan Savanović.
Savanović naglašava da do smanjenja gubitaka nije došlo zbog povećanja cijene prevoza, već zahvaljujući racionalizaciji rada i troškova.
On je precizirao da ŽRS najviše ulažu u infrastrukturu i poslove operacije, te najavio da bi ovih dana trebalo da bude raspisan tender za izbor izvođača za nastavak signalizacije na pruzi Doboj – Banjaluka i revitalizaciju osiguranja na pruzi Doboj – Šamac.
Za to su predviđena neutrošena sredstva iz kredita Evropske investicione banke, preostala iz prethodnog projekta, u iznosu od 20.000.000 evra, a posao će početi na proljeće.
Savanović navodi da se na nivou javne korporacije “Željeznice BiH” priprema dokumentacija za remont pruge na koridoru “Pet ce”, Šamac – Doboj – Sarajevo – Mostar – Čapljina i da su za taj posao potrebna dodatna kreditna sredstva.
Od infrastrukturnih radova nastavlja se i remont pruge od Banjaluke preko Prijedora, Novog Grada do hrvatske granice, te prema istoku ka Srbiji.
Ostaje još elektrifikacija pružne mreže tamo gdje to do sada nije urađeno, a postojeću mrežu neophodno je obnoviti i remontovati, jer to nije urađeno proteklih 30 godina. Investicije u poslove operacija su neophodne, jer je vozni park dotrajao.
“Vučna sredstva elektro tipa su prosječne starosti više od 38 godina, a dizel-lokomotive više od 45 godina. Do isporuke novih mašina, postojeće treba remontovati i održavati u voznom stanju”, napominje Savanović.
U decembru je predviđena rasprava o finalnoj verziji studije “Revitalizacija putničkog prevoza”, koja predviđa nabavku modernijih elektromotornih i dizel motornih garnitura za prevoz putničkog saobraćaja, koja će, ako dobije “zeleno svjetlo”, biti proslijeđena u resorno ministarstvo.
Kada je riječ o vagonima za teretni saobraćaj, postoji kreditna linija kojom bi se, uz saglasnost Vlade Srpske, u narednoj godini krenulo u nabavku do 240 novih vagona, čime bi bilo popravljeno trenutno stanje.
Osim investicija u vučna sredstva i prugu, neophodno je obnoviti i stanične objekte, jer, osim u Banjaluku i Doboj, malo je ulagano u očavanje drugih staničnih objekata.
Savanović navodi da se mogu smanjiti troškovi radnika u okolnostima kada postoji višak radne snage, nepovoljna kvalifikaciona struktura i neodgovarajuće starosno doba.
“Optimalan broj radnika koji bi zadovoljili sadašnji obim poslova jeste 3.000, a trenutno ih je 3.400”, rekao je Savanović, podsjećajući da je napravljen program prekvalifikacije, koji je upućen Vladi na odobrenje.
On smatra da položaj ŽRS i “Željeznica Federacije BiH” nije u gorem stanju u odnosu na željeznice u regionu, odnosno u zemljama bivšim članicama nekadašnje Jugoslavije. Savanović ocjenjuje da su ŽRS u boljem stanju nego željeznice u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji.
Savanović, ipak, upozorava da postoji opravdana bojazan da željeznice u regionu postanu “slijepo crijevo” u saobraćaju.
Još je prisutan “Koridor pet”, i to njegov krak “Pet ce” kroz BiH do Luke Ploče i “Pet be”: Budimpešta – Luka Rijeka, jer Evropi je važna Jadranska obala i njene luke, dok je veza istok – zapad totalno zanemaren.
“Bilo bi potrebno da vlade bivših jugoslovenskih država što prije preduzmu nešto, jer će doći do problema za njihove privrede i samim tim biće osujećen razvoj”, zaključuje direktor ŽRS Dragan Savanović. Srna