Zbog mizernih 30 hiljada KM izgubljeno 100 radnih mjesta
BANJALUKA, Vlada Republike Srpske odbila je podržati inovativni domaći projekat kojim bi prvi put u RS bio moguć kvalitetan remont trafo-stanica i zapošljavanje 100 radnika, ali to je prepoznala EU koja će sada sigurno ovu inovaciju razviti, otkriva CAPITAL.
Višestruko nagrađivana biznis inovacija Željka Petrića iz Republike Srpske – Inteligentna radna ćelija za proizvodnju-remont megavatnih transformatora nije naišla na razumijevanje domaćih vlasti, pa će njegova razvojna ideja, umjesto Elektroprivredi Republike Srpske i za revitalizaciju preduzeća “Kosmos”, služiti distributerima struje u Evropskoj uniji.
Najveći apsurd u cijeloj ovoj priči je što Vlada RS nije imala sluha da sa grantom od 15.000 evra podrži izradu završetak projekta, a koja bi bila osnova za aplikaciju za veći grant od 80.000 evra kod Evropske unije. Ovaj projekat bi omogućio da se prvi put u Republici Srpskoj vrši remont trafo stanica, odnosno u preduzeću “Kosmos”.
Ovim inovativnim biznis planom je predviđena revitalizacija nekadašnjeg giganta koji se godinama nalazi na rubu ponora, a uz nadogradnju i dokapitalizaciju postojeće tehnologije i postojećim kadrovskim resursima, kako je informisan Petrić, “Kosmos” bi u potpunosti mogao da zadovolji zahtjevne uslove remonta i proizvodnje trafo stanica.
Na ovaj način “Elektroprivreda RS” ne bi morala izgorjele trafoe da šalje na remontovanje u Makedoniju, kao što je do sada bio slučaj, već bi svi poslovi mogli da budu kvalitetno završeni u krugu ovog pogona u “Kosmosu” ( taktički cilj ), a cjelokupni posao bi omogućio siguran hljeb za porodice uposlenih, poručuje Petrić za portal CAPITAL.ba.
“Vladi RS sam predložio tatktičko i strateško rješenje. Naime, fabrika ‘Kosmos’ je namjenska proizvodnja oni su radli za vojsku a sada su u nevolji, ali još uvijek imaju dobre proizvodne pogone, riješenu logistiku i iskusnim kadrovima, prije svega, podobnu za specifičnu proizvodnju zalivenih trafo stanica. To su trafo stanice koje su slične baterijama koje jednom uzmete potrošite i bacite, ali moraju biti veoma kvalitetne. Trenutno monopol za proizvodnju trafo stanica ima njemački ‘Simens’, a kolegama iz Kosmosa treba jedna investicija koju bismo zajedno razvili i krenuli u program proizvodnje zalivenih trafo stanica (strateški cilj ). Istina, „Kosmos“ u toj proizvodnji trenutno nema brend, ali bi na tržištu brzo postali veoma konkurentni“, pojašnjava Petrić.
Na krilima ove ideje, dodaje Petrić, zakucao je na vrata Vlade RS nadajući se da će naići na podršku za ideju sa kolegama iz „Kosmos“-a , o revitalizaciji fabrike.
“Stvar je u tome što je evropska politika za dodjelu grantova u trećim zemljama takva da u ovom slučaju nismo mogli aplicirati za grant EU kao fizičko lice ili privatna firma, već kao institucija te je s toga bilo potrebno da nam Vlada RS da svoju podršku. U pregovorima sa predstavnicima Vlade RS smo poručili da ćemo taj novac koji bi Vlada uložila vratiti od novca koji bi dobili od EU, kako budžetski korisnici ne bi bili oštećeni, ali na razumijevanje nismo naišli. Poručili su nam da, ipak, nisu zainteresovani za takvo ulaganje, a interesovanje za saradnju nije pokazala ni direktorica ‘Elektroprivrede RS’ Branislava Milekić iako preduzeće na čijem je čelu remont trafo stanica obavlja u Makedoniji i drugim zemljama okruženja”, pojašnjava Petrić.
Na prošlogodišnjoj prezentaciji koju je organizovao Savez inovatora Republike Srpske u Privrednoj komori RS ovaj sistem za remont trafo stanica naišao je na odobravanje mnogih klolega iz struke, koji su potvrdili da bi Republika Srpska implementacijom ovog projekta mogla da ima višestruku korist.
“Na tadašnjem skupu u Privrednoj komori sam čuo od kolega da je oko 100 oštećenih trafo stanica iz RS poslato na remont u Makedoniju, jer sadašnji ‘Kosmos’ nije mogao ispuniti tenderske uslove. Pa zar nije onda logično da jednom takvom preduzeću koje se nalazi pred bankrotom, a koji nemaju opremu za remontovanje ponudimo ovaj naš sistem koji bi im omogućio da izađu na tržište i stanu rame uz rame sa konkurencijom. Što je još važnije kolege iz ‘Kosmosa’ imaju bogato iskustvo u toj vrsti posla, imaju kadrove ali nemaju dio opreme tako da nisu mogli dobiti tender. Zbog nedostatka jednog sistema oni su izgubili tender i umjesto da novac ‘Elektroprivrede’ ostane u RS taj posao se obavlja u Makedoniji“, ističe Petrić. Prema njegovim informacijama trećina trafo stanica obnovljenih u Makedoniji izgorjelo nedugo nakon remonta.
„Sama činjenica da se dio infrastrukture elektrodistribucije RS mora oslanjati na proizvoljno stručne kapacitete u okruženju praktično niti ekonomski opravdano i to je bio jedan od razloga zbog kojih sam Vladi RS ponudio rješenje kojim bi se našim ljudima omogućio rad i redovna primanja“, naglašava Petrić.
Podaci na mobilnom telefonu
Biznis plan koji je ponuđen Vladi RS sastojao se u tome da Petrić „svoj sistem inovacija ponudi Kosmosu“ na iznajmljivanje, uz odgovarajuću nadoknadu definisanu ugovorom, a od kojega bi nesumnjivo veliku korist imalo ovo preduzeće u nevolji, pa i sama privreda Republike Srpske.
„Mi bi smo svoj sistem iznajmili i prilagodili ga u potpunosti njihovim potrebama. Ovaj naš sistem ne samo da može na mobilnom telefonu ili laptopu da prikaže trenutno stanje na modulima, već može da u relnom vremenu prati proizvodnju i tačno da zna koliko je kilograma bakra toga dana namotano a koliko kilograma je otišlo u škart. Prevedeno na novac znalo bi se koliko je krajnji korisnik koji vrši uslugu zaradio toga dana. Prema ugovoru plan bi bio da određeni procenat ide nama, a u slučaju da to postrojenje nema posla, oni nama ne plaćaju ništa osim neke fiksne cijene, poput parkinga“, pojašnjava Petrić.
Petrićeve ideja se preseljava u EU
Nakon dužih neuspjelih pregovora sa Vladom RS, nagrađivani inovator iz RS Željko Petrić svoju biznis ideju ponudio je susjednoj EU , koju su komšije objeručke prihvatile prepoznajući značaj implementacije ovog sistema u njihovom poslovnom okruženju .
Samo nekoliko dana nakon obraćanja EU na nivou lokalnih zajednica o ponudi na saradnju, na Petrićevu adresu stigli su potvrdni odgovori iz više resornih kabineta.
„Inovacije ne poznaju ćirilicu i latinicu, što potvrđuje i ovaj slučaj. Odlučio sam da u Hrvatskoj formiram firmu po drugi put jer je to tamo jeftinije 5-10puta na godišnjem nivou , za inovativne projekte visoke tehnologije, nego u BiH. U toku su pregovori sa EU administracijom i u narednom periodu očekujem potpunu realizaciju ovog sistemskog plana“, poručuje Petrić za CAPITAL.
Jelena Despotović
6 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ne poznajem navedenu oblast ni dotičnog inovatora, ali ako mi sopstvenu pamet ne znamo iskoristiti za svoj napredak i razvoj, ne piše nam se dobro. Vlada ne može dati 30.000 KM za ovakve projekte, a svakoj budali koja dođe u park da štrajkuje mogu dati toliko… Malo smo mi propali koliko se loše radi, ali ako nastavimo u ovom “ritmu” i ovim putem, ništa nas neće spasiti od propasti, i kao pojedinaca i kao naroda i kao države.
Propast je neminovna obzirom da nam svaka Vlada funkcionise 4 godine pa onda opet iz nova. Ministarstva prave neozbiljne projekcije razvoja svojih resora na 2-4 godine, a na neke ozbiljne planove strategija razvoja od minimum 20 godina se i ne razmislja..zivi se od danas do sutra, na nacin cekaj da prikupimo poreze pa cemo prvo vidjeti treba li napraviti neki rebalans budzeta, pa cemo trositi na vec ustaljene stvari! Nikada mi nece biti jasno, zasto je tesko okupiti ekonomiste strucnjake, profesore i druge i iz pozicije i opozicije i ovlastiti ljude za 6 mjeseci odrade plan ekonomskog razvoja i preporoda Srpske za 20 godina, usvojiti u parlamentu, cime ce se svaka naredna Vlada natjerati da ide tim putem..
OVO SVE ŠTO SADA RADE NA SAMRTI MRTVACU JE NAJBOLJE. NAJBOLJE ZA SVE OSIM TAJKUNE,KRIMINALCE I ONE KOJI SAMO GLEDAJU ZA SEBE,A NE ONI KOJI SU IH BIRALI, UPRAVO JE OVAJ DOKAZ, KAKO SE ODNOSI ONAJ KO BI TREBAO DA RAZMIŠLJA O OVAKVIM INOVACIJAMA. NAPRED SAMO DA NAM DŽENAZA BUDE ŠTO PRIJE I DA KRENEMO OD NULE, AKO NULA POSTOJI.
Kakav tendeciozan naslov a u tekstu nista osim toga da ce pokusati da navuce hrvatsku vladu kad nije nasu. Novinarska sramota
Ја сам електроинжињер и не знам шта би рекао на овакав текст. Прво новинар није урадио основно, затражио мишљење друге стране. Могао је бар написати да није успио контактирати некога из електропривреде.
Електропривреда не шаље трафое на ремонт у Македонију него након проведеног јавног поступка шаљу их електродистрибуције и електране. На тендерима учествују и предузећа из БиХ али буду скупљи и неквалитетнији.
Ове како Петрић каже “заливене трафостанице” су далеко скупље и користе се само у специфичним ситуацијама. Напримјер акумулатор за ауто би могао бити 5 пута мањи и пет пута скупљи, али требате ли такав акумулатор.
Једноставно новинар није ни покушао да саслуша другу страну.
OK, Visoravan, druga strana su uz inžinjere Kosmosa, na prezentaciji u Privrednoj komori bili upravo inžinjeri elektrodistribucije koji rade na održavanju, tenderima itd.. “Zaliveni trafoi” iako skupi , sve su prisutniji na svjetskom tržištu.
Vladimire, hrvatska Vlada bi svakako iznimno cijenila tvoje upozorenje, ali, zakasnio si. Nadajmo se da to neće imati ozbiljnije posljedice po proračun njihovog dijela obveze oko mosta na Savi. No, treba dijelovati ovdje i sada. Javno privatno partnerstvo naše Vlade u projektu “Tesla” ima budžet oko 30 miliona KM, i kako malo kasne sa elektromobilom, konzultanti i elektroinžinjeri još uvijek imaju ozbiljnu šansu. Tvoj komentar novinarke ima tako prepoznatljiv partijski štambilj, da te očekujem u ulozi probnog vozača pomenutog vozila sa svjetskim rekordom u niskoj potrošnji akumulatora na relaciji B. Luka – Mrčevci – možda i nazad.