PRAG, Najduža recesija u Češkoj do sada, od koje se oporavila tek u posljednjem kvartalu, promijenila je potrošačke navike i jelovnik Čeha.
Iz potrošačke korpe od deset namirnica bez kojih se ne može, ispalo je povrće, ali ne i pivo.
TOP10 namirnica koje kupuju su pecivo, hljeb, mlijeko, buter, ali i jeftinije vrste piva. Potpuno je ispalo povrće koje su u prvih deset predstavljali krastavci, saopštio je trgovinski lanac Ahold.
Česi kupuju sve manje povrća još od prije tri godine, ali tek sada je ispalo sa spiska neophodnih namirnica, premda se Česi kojima su vikendice i baštice nacionalni hobi još iz vremena socijalizma, snalaze i sve češće sami gaje povrće ili kupuju direktno od susjeda seljaka.
Evropski biro za bezbjednost namirnica dnevno preporučuje 400 grama povrća po osobi. U Evropskoj uniji je taj prosjek 386 grama, dok je u Češkoj po osobi sada svega 250 grama povrća dnevno.
“Broj kupaca nam se ne smanjuje, ali mijenja se potrošačka korpa i osjetan je trend da se kupuje po popustima”, kazala je portparol trgovinskog lanca Ahold Judita Urbankova za današnje “Pravo”.
Cijene namirnica i bezalkoholnih pića porasle su u Češkoj u odnosu na jul prošle godine za sedam odsto što je najviše u Evropskoj uniji, a za posljednjih pet godina je za šest odsto povećan broj Čeha koji čekaju na razne popuste i promotivne akcije.
Sada namirnice s popustom kupuje 37 odsto potrošača u hipermarketima, diskontima i malim samouslugama.
Česi na hrani štede i tako što raste broj onih koji od kuće nose ručak na posao, prije svega zato što preduzeća zbog štednje ukidaju dotirane restorane i menze.
Svaki drugi Čeh nosi na posao ručak spremljen kod kuće, a u restoranima ruča 13 odsto zaposlenih. Beta