NJUJORK, Kada lajkujete neke sadržaje ili komentare ispod tekstova, radite li to jer je neko prije vas već “odobrio” taj sadržaj kao valjan ili zato što vam se zaista dopada?
Veću vjerovatnoću da lajkujete neki tekst, muziku ili fotografiju na Internetu ima onaj sadržaj koji je neko prije vas već pozitivno ocijenio, bez obzira na kvalitet samog sadržaja.
Kako je objavio američki dnevnik “New York Times”, pozivajući se na istraživanje objavljeno u magazinu “Science”, pozitivni “nudge” (gurkanje) može da podstakne lavinu odobravanja. Istraživanje je pokušalo da odgovori na pitanje: Da li je nešto popularno jer je zaista dobro ili samo zbog toga što je popularno?
Riječ je o sljedećem: ako ljudi imaju tendenciju da mišljenja o popularnim sadržajima formiraju “u stadu”, to može da dovede u pitanje pouzdanost “mudrosti gomile”, koja procjenjuje sadržaje na sajtovima. Sa druge strane, onima koji se bave marketingom ovo može da da “mig” kako da privuku pozitivnu pažnju ka svojim proizvodima.
U istraživanju su učestvovali stručnjaci sa Univerziteta u Masačusetsu, Univerziteta u Njujorku, ali i Hebrejskog univerziteta u Jerusalimu. Kako bi došli do odgovora na pomenuto pitanje, istraživači su osmislili eksperiment, koji su smjestili u jedan mali “ugao” interneta: komentare čitalaca.
Oni su sarađivali sa neimenovanim veb-sajtom, na kome su čitaoci komentarisali članke ali i pozitivno, odnosno negativno glasali o drugim komentarima. Konačna ocjena komentara dobija se kada se od broja pozitivnih oduzme broj negativnih komentara. Međutim, eksperiment je uključivao i slučajnu promjenu ocjena na komentarima, koja je trajala nekoliko mjeseci: čim neko pošalje komentar, on bi dobio, “slučajni” negativni ili pozitivni glas.
Rezultat je bio sljedeći: šansa da će prva osoba koja čita komentar istom dati svoj pozitivan glas povećana je za 32 posto, ako je on već imao lažni pozitivan skor. Takođe, sajt je dozvoljavao i mogućnost da vam se sviđaju ili ne sviđaju drugi korisnici. Sa ovim u vezi, istraživači su utvrdili da su prijatelji “lajkovanih” komentatora bili skloni da ispravljaju eventualni negativni skor, dok neprijatelji nisu smatrali da je vrijedno da troše vrijeme na obaranje skora.
Dankan Vots iz “Microsoft Research” kaže da se ovi rezultati poklapaju sa “kumulativnim prednostima”, odnosno idejom da će nešto što je “startovalo” popularnije, na toj slavi rasti, dok ne bude daleko ispred svojih konkurenata − i obrnuto: nešto što ne postane popularno će obično nestati, bilo dobro ili loše.
Vots kao primjer navodi krimi roman “Zov kukavice” Roberta Galbrajta koji se, uprkos pozitivnim kritikama, loše prodavao. Međutim, kada je otkriveno da je Galbrajt pseudonium za Dž. K. Roling, knjiga je odjednom – zbog popularnosti serijala o Hariju Poteru – skočila na Top listi bestselera.
Da li ćete ubuduće obratiti pažnju na to šta lajkujete, prenose agencije.