BERLIN, Njemački koncern Siemens podnio je tužbu sam protiv sebe zbog ilegalnog ugovaranja cijena i stvaranje kartela. Navodno su u Sao Paulu i u glavnom gradu Braziliji bili namješteni konkursi za gradnju, opremanje i održavanje vozova i podzemnih željeznica, objavile su brazilske dnevne novine Folha de S. Paulo.
Pored Siemensa, u Kartelu su navodno učestvovali drugi međunarodni koncerni, među njima su francuski Alstom, Bombardier iz Kanade, španski CAF, kao i Mitsui iz Japana.
Zbog ilegalnih dogovora između koncerna, na konkursu su bile ponuđene cijene za izvršavanje radova, koje su deset do 20 posto veće, nego što su uobičajene na tržištu. Prema navođenju dnevnog lista Folhe, ova prevara dogodila se uz pomoć kooperantskih preduzeća. Početkom mjeseca je brazilska Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (CADE) pretražila i zaplijenila dokazne materijale iz sjedišta 13 preduzeća u Sao Paulu, Diademu, Hortolandiji i Braziliji, koji su navodno umiješani. Procjena zaplijenjenog materijala, mogla bi trajati i do tri mjeseca.
Još uvijek ima puno nejasnoća
Kartel se umiješao u najmanje šest konkursa, prenosi Folha. No, cijeli razmjer dogovora, vremenski period, kao i navodne štete, još uvijek nisu u potpunosti jasni. U slučajevima u koje je umiješan Siemens, radi se o poslovima vrijednim više stotina milijuna evra. Ovaj koncern je krajem 1990-tih dobio posao za izgradnju linije 5 podzemne željeznice u Sao Paulu – vrijednost projekta je procijenjena na 600 miliona reala (po današnjem tečaju oko 204 milijuna eura). Prrema tome je navodno bilo dogovora s francuskim koncernom Alstom. Nepravilnosti je izgleda bilo i kod ispostave deset tramvaja 2000., koje je Siemens gradio zajedno s Mitsui iz Japana. Takođe se sumnja da koncern Siemens nije poštovao pravila ni prilikom potpisivanja ugovora vrijednog 33 milijune evra za održavanje podzemne željeznice u Braziliji.
Zaštita od pravnog progona
Folha navodi da Siemens ima dogovor s istražiocima. U zamjenu za kooperaciju tokom istrage, preduzeću se osigurava zaštita od kaznenog progona u slučaju dokazivanja djelovanja kartela i sankcioniranja. Nejasno je međutim u kojem trenutku je koncern Siemens podnio tužbu sam protiv sebe.
Dvojbeni poslovi Siemensa poznati su već neko vrijeme. Još u junu 2008. je brazilski član parlamenta i bivši radnik Siemensa u detalje govorio o tome kako Siemens sklapa dogovore s drugim koncernima. I o podmićivanju je bila riječ. No, istrage nisu dovele do konkretnih dokaza.
Afera Siemensa i drugi skandali
I ne tako davno Siemens je bio umiješan u jedan od najvećih korupcijskih skandala njemačke privrede. U novembru 2006. je tzv. Siemens-afera otkrila ogromne razmjere podmićivanja. U oktobru 2007. Zemaljski sud u Münchenu kaznio je koncern s novčanom kaznom u iznosu od 201 miliona evra. Prethodno je u januaru 2007. zbog ilegalnih dogovora oko cijena i stvaranja kartela Evropska unija je kaznila 11 preduzeća s ukupno 750 mil. evra, od toga je 400 miliona morao platiti Siemens. Nakon skandala Siemens je pokrenuo anti korupcijski program, a novo vodstvo, s Peter Löscheron na čelu, najavilo udaljavanje od ilegalnih poslovnih praksi.
Slučaj u Brazilu pokazuje, da je riječi teško prevesti u dijela, Siemens je u saopštenju upozorio na nastojanja koncerna da održi efektivni sistem i kontrole, kao i da su upoznati s istragom i da u potpunosti sarađuju sa istražiocima.
Konkurs za brzu cestu
Sljedeći mjesec se objavljuje konkurs za izgradnju 511 kilometara duge brze pruge između Sao Paula i Rio de Jainera, prve ove vrste u Južnoj Americi. Koncerni koji su najizgledniji za dobijanje ovog megaprojekta su upravo oni koji su umiješani u kartel, brazilske vlasti računaju na troškove od oko 35 miliona reala ili 12 milijardi evra. Pored ovih pet koncerna, za koje se sumnja da su umiješani u kartel, na svijetu postoji još pet koncerna, koji bi bili u stanju isporučiti brze vozove, a kod kojih se samo južnokorejski Rotem Interesse prijavio. Pred ovom pozadinom brazilske vlasti, Siemens i ostali koncerni zasigurno ovaj slučaj žele što prije i bez puno buke riješiti. (Biznis.ba/Deutsche Welle)