BANJALUKA, Uprkos ekonomskoj krizi i padu standarda, sve više stanovnika Srpske posjeduje automobil, o čemu svjedoči i podatak da je broj registrovanih vozila u Srpskoj od kraja 2009. do početka 2013. godine povećan za više od 43.000.
U informaciji o sprovođenju Strategije bezbjednosti saobraćaja na putevima Srpske za period od 2009. do 2013. godine, koju će Narodna skupština RS razmatrati na idućoj sjednici, navodi se da je 2009. godine bilo 274.827 registrovanih vozila, a taj broj je na kraju 2012. godine dostigao 318.679.
Na kraju 2010. u Srpskoj je bilo 294.862 vozila, a na kraju 2011. godine stanovnici su raspolagali sa 300.278 registrovanih vozila.
U informaciji o provođenju Strategije bezbjednosti saobraćaja na putevima navodi se da je u Srpskoj 2008. godine bilo registrovano 276.885 vozila, što je u odnosu na 2007. godinu manje za 1.454 vozila.
Najviše vozila na kraju prošle godine bilo je registrovano u Banjaluci, i to 59.713, što u odnosu na 2009. godinu predstavlja povećanje za oko 7.000. Poslije Banjaluke, najviše automobila ima u Bijeljini, i to 32.510, te u Prijedoru 18.582 automobila. Na putevima u Doboju lani je bilo 17.738 registrovanih vozila, a u Gradišci 15.294.
U Trebinju je na kraju prošle godine bilo registrovano 8.784 vozila, u Zvorniku 10.928, a Laktašima 12.682.
Opština Istočni Drvar raspolaže sa najmanjim brojem vozila, odnosno ova opština imala je lani svega 38 vozila, što je u odnosu na 2009. godinu povećanje za devet vozila.
Direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS Milija Radović rekao je da se u Srpskoj bez obzira na tešku situaciju i u idućem periodu može očekivati sve veći stepen motorizacije.
– Vozilo, a posebno putnički automobil, više se ne smatra luksuzom već potrebom. Ljudi danas kupuju automobile štedeći na nekim drugim stvarima – rekao je Radović.
Predsjednik Udruženja za bezbjednost saobraćaja RS Milenko Jaćimović rekao je da ni stalni rast cijena goriva nije spriječio stanovnike Srpske da kupuju vozila.
– Uprkos padu standarda, u Srpskoj je automobil postao statusni simbol – rekao je Jaćimović i naglasio da je sve većem broju registrovanih vozila u Srpskoj doprinio i proces homologacije, odnosno uvoz automobila starijih od sedam godina koji ispunjavaju evro tri i evro četiri norme.
– Barijera zabrane uvoza vozila starijih od sedam godina je pala pa su stanovnici to iskoristili i kupovali vozila u zemljama Evropske unije po pristupačnijim cijenama – rekao je Jaćimović i dodao da je u posljednje tri godine primjetan stalni rast registrovanih polovnih vozila na prostoru Srpske.
Jaćimović je naglasio da je, s druge strane, primjetan blagi pad prodaje novih automobila.
Sekretar Pokreta potrošača RS Dragovan Petrović rekao je da većina stanovnika danas ne može kupiti novi automobil bez kredita.
– Takođe, zbog pada standarda i smanjenja plata stanovnici ne mogu da kupe ni polovni automobil ukoliko u dužem vremenskom periodu ne štede – rekao je Petrović i dodao da se prosječna starost automobila na putevima u Srpskoj kreće od sedam do deset godina.
Prema njegovim riječima, polovna vozila su jeftina prilikom nabavke, ali su skupa za dalje održavanje.
– Automobil je neophodan u današnje vrijeme svakoj porodici, a ta potreba za sobom vuče samo nove izdatke – rekao je Petrović.
Uvoz
U BiH je lani uvezeno ukupno 51.989 automobila čija je vrijednost bila nešto veća od 502 miliona KM. Novih je bilo svega 7.476 vozila, dok je čak 44.513 bilo polovnih.
U BiH su u januaru ove godine uvezena tri automobila čija ukupna vrijednost iznosi blizu pola miliona maraka. Dva “poršea” i jedan “landrover” njihove vlasnike ukupno su koštali 448.971 KM, što je oko 2.800 mjesečnih najnižih penzija u RS. Glas Srpske