BANJALUKA, “Željeznice RS” (ŽRS) u protekloj godini napravile su određene pozitivne poslovne pomake, a broj radnika u ovom preduzeću u posljednje dvije godine smanjen je za 198.
Stoji to, između ostalog, u radnoj verziji izvještaja Regulatornog odbora “Željeznica BiH”, koji je nadležan za kontrolisanje željezničkog sektora u BiH u skladu sa direktivama EU.
Naime, u ovom izvještaju, koji je u posjedu “Nezavisnih” i u kojem je ocijenjen rad ŽRS u prošloj godini, navedeno je da je ovo preduzeće napravilo značajan i smio reformski poduhvat, te ušlo u organizacioni i finansijski proces razdvajanja troškova operatora i infrastrukture.
Posebno je istaknuto da su ŽRS prve u regionu dale značaj domaćem operatoru i domaćim firmama, jer samo one zapošljavaju svoje državljane i uplaćuju doprinose i poreze u RS. Takođe je važno reći da su dobili licencu za prevoz robe i putnika i da kao takvi mogu učestvovati na konkursima u cijeloj Evropi.
“ŽRS su u 2012. godini imale realizaciju od 5,4 miliona prevezenih tona, što je za oko 10 odsto više nego u 2011. godini. Ostvareni su netotonski kilometri oko 457 miliona ili oko 10 odsto više nego u prethodnoj godini, a srazmjerno tome i prihod je uvećan za 10 odsto”, navedeno je u radnoj verziji ovog izvještaja.
U njemu još stoji da je broj zaposlenih u prošloj godini bio 3.436 ili 48 manje nego 2011. godine, ali i sugestija da u narednom periodu izbalansiraju tehnološke cjeline gdje ima viška zaposlenih i cjeline gdje ima manjka.
Isto tako, ocjena nezavisnog državnog tijela je da su poboljšani bezbjedonosni pokazatelji na prugama ŽRS u 2011. i 2012. godini. Što se tiče ekonomsko-finansijskog dijela nisu u potpunosti uskladili dostavljeni bilans stanja i uspjeha sa Statutom preduzeća i ne postoji precizan jednogodišnji plan poslovanja, što i nije zakonska obaveza.
“Pozitivno je što su ŽRS u potpunosti našle način za izmirenje dospjelih obaveza iz prethodnog perioda, a po osnovu poreza i doprinosa”, navedeno je u izvještaju u kojem se, između ostalog, i dodaje da se u ovoj godini ne očekuje negativno poslovanje u putničkom saobraćaju.
U izvještaju stoji i da su ŽRS u određenoj prednosti u odnosu na neka željeznička preduzeća u okruženju te da su zakonski i podzakonski akti usklađeni sa dokumentima EU, operator licenciran, a da se uskoro očekuje licenciranje mašinovođa. Draženko Todorović, izvršni direktor poslova operacija ŽRS, rekao je da su ovim pozitivnim pomacima najviše doprinijeli bolja organizacija i cijene. On je istakao da su u prošloj godini postignuti rekordni rezultati kada su u pitanju prihodi i netotonski kilometri, te da je planirano da u ovoj godini prihodi budu veći za još dodatnih četiri odsto. Isto tako, Vesna Vožni, pomoćnik ministra saobraćaja i veza RS za željeznički saobraćaj, smatra da je nova Uprava ŽRS učinila svoje te da su postignuti prvi rezultati nakon što je uprava kompletirana. Ona je navela da su veći prihodi i realizacija značajan pokazatelj dobrog rada ove uprave ŽRS, te da su dobili licencu za operatora, koju Srbija i FBiH sada nemaju, dok u Crnoj Gori nisu stvorene pretpostavke za tržišno poslovanje domaćeg operatora. Nezavisne novine