BANJALUKA, Cilj “Željeznica Republike Srpske” /ŽRS/ jeste dostizanje evropskog niva u željezničkom saobraćaju, naglasio je generalni direktor ovog preduzeća Dragan Savanović.
Savanović je rekao da rješenje za ŽRS dijelom leži i u samom preduzeću, gdje je potrebna bolja organizacija i veća efikasnost.
“Ali i da se njen glavni konkurent, drumski saobraćaj, svede na to da kreću sa iste pozicije i da imaju jednake uslove za tržišnu utakmicu, pa ćemo vidjeti ko je bolji”, smatra Savanović.
On je dodao da je u Evropi trend da država gradi i održava pruge, da ih obnavlja, modernizuje, a korisnik plaća pristupni put, kao što i korisnici druma plaćaju drumarinu.
Savanović smatra da bi i “Željeznice” kao prevoznici trebali plaćati korišćenje pruge, što bi dovelo do konkurentosti drumskom saobraćaju.
On je napomenuo da je posljednjih dvadesetak godina na prostoru cijele BiH i Srpske uloženo vrlo malo u željeznički saobraćaj.
“U odnosu na to koliko u modernizaciju željezničkog saobraćaja ulažu evropske zemlje, mi možemo biti i sretni kakvo je stanje u ŽRS, jer se malo ulaže u njihovo održavanje, remont, modernizaciju, nabavku novih sredstava”, istakao je Savanović novinarima u Banjaluci.
On je dodao da Srpska godišnje izdvaja 25 miliona KM granta za održavanje željezničke infrastrukture, od čega 2,8 miliona ide na subvenciju putničkog saobraćaja.
“To nisu dovoljna sredstva. Kada bi bilo duplo više sredstava možda bi bilo dovoljno da se redovno održavaju pruga, pružna postrojenja i da se subvencioniše putnički saobraćaj. Remont, modernizacija i izgradnja novih pruga uvijek je finansirala Vlada, kao vlasnik, tako što je mnogo više ulagala, jer je remont ove pruge zadnji put bio krajem sedamdesetih godina prošlog vijeka”, rekao je Savanović.
On je,na svečanosti obilježavanja 140 godina od izgradnje prve željezničke pruge na području današnje Republike Srpske i BiH i polaska prvog voza na relaciji Banjaluka – Dobrljin, rekao da je pruga iste dužine kao i prije 140 godina, te, nažalost, nije puno modernija.
Banjalučki gradonačelnik Slobodan Gavranović istakao je da izgradnja ove pruge prije 140 godina nije bila slučajna, jer je Banjaluka i tada bila centar dešavanja, kada su preko ovog grada povezana sjedišta dva carstva – turskog i austrougarskog.
On je izrazio očekivanje da se “Željeznice” mogu osavremeniti i staviti u funkciju privrednog razvoja, te dodao da grad Banjaluka nema veliki manevarski prostor da ubrza njihov razvoj, ali će dati podršku naporima ljudi da osposobe ovo preduzeće.
Poklon “Željeznicama Republike Srpske” povodom ovog jubileja uručio je i generalni direktor “Željeznica Srbije” Dragoljub Simonović.
Čestitku “Željeznicama” uputili su i predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik i predsjednik Narodne skupštine Igor Radojičić.
Prigodan kulturno-umjetnički program obilježio je nastup KUD “Piskavica”, CKUDM “Veselin Masleša” i ansambla Zdravka Ćosića.
Manifestaciji su prisustvovali potpredsjednik Republike Srpske Emil Vlajki, pomoćnik ministra saobraćaja i veza Nataša Kostić, radnici “Željeznica”, te predstavnici kulturnog i javnog života.
Nakon programa, sa banjalučke željezničke stanice u 12.21 časova put Dobrljina krenuo je voz koji će se usput zaustaviti na stanicama u Prijedoru i Novom Gradu.
Prema istorijskim navodima, na pruzi Banjaluka – Dobrljin, na današnji dan 1873. godine, pokrenute su željezničke linije za putnike. Pruga je završena 23. decembra 1872. godine, a svečanost povodom njene izgradnje održana je 5. januara naredne godine za tadašnju tursku vlast i ugledne građane.
Prva željeznička pruga u BiH, od Banjaluke do Dobrljina, bila je normalnog kolosijeka /1.435 mm/ i na toj dionici nalazilo se 13 mostova. Pruga je doživjela procvat tek dolaskom austro-ugarske vlasti, posebno spajanjem sa Siskom i Dobojem.
“Željeznice Republike Srpske” danas zapošljavaju 3.443 radnika. Srna
5 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
da ima manje po kancelariama ekonomista i pravnika koji ne sluze nikom samo sluze svom djepu da za svoj nerad dobiju dobru platu nebi zeljeznice bile u minusu.
Dragane, vidi se da si iz sela Brezičani kod Prijedora!
Pusti snovi i neostvarene zelje direktora brzih pruga.
Mislim da nigdje u RS nema toliko viska zaposlenih kao sto ima na zeljeznicama. Nije samo visak ljudi po kancelarijama, nego u svim drugim segmentima. Brat bratu, ne bi trebalo tu da radi vise 500 ljudi.
Hrvatske zeljeznice otpustaju.
http://www.hznet.hr/odrzana-konferencija-za-novinare-restrukturiranje
Broj zaposlenih po kilometru pruge iznosi 2,5, dok taj broj u Zapadnoj Europi iznosi 1, ali uz ulaganja taj broj možemo na manje od dva. Svime time podići ćemo razinu usluge i konkurentnost HŽ Infrastrukture, kao i razinu kvalitete te povećati voznu brzinu, a time bi se na troškovima uštedjelo 150 milijuna kuna. .
U Hrvatskoj, broj zaposlenih po kilometru pruge je 2.5, u Zapadnoj Evropi broj zaposlenih po kilometru pruge iznosi 1 a Republika Srpska ima 418 kilometara pruge, a broj zaposlenih je 3662 covjeka, sto znaci da ima 8.8 zaposlenih po kilometru pruge.