BEOGRAD, Do pojeftinjenja automobila u Srbiji neće doći iako je od početka 2013. za većinu putničkih vozila iz uvoza iz Evropske unije (EU) ukinuta carina, jer prodavci tvrde da su već snizili cijene zbog ekonomske krize.
U Srbiji je do decembra 2012. prodato svega oko 22.000 novih automobila, oko 30 odsto manje nego godinu dana ranije, mada se polovna i nova putnička vozila prodaju po sličnim ili nižim cijenama nego u zemljama bivše Jugoslavije, Rumuniji ili Bugarskoj.
Petar Stakić, predstavnik portala Polovniautomobili.com rekao je da je za ovu godinu najavljeno stupanje na snagu Uredbe o ekološkoj taksi od 12.000 dinara po toni vozila, a porez na dodatnu vrijednost (PDV) je nedavno podignut za 2,5 odsto, pa prodavci kažu da zbog svega toga trenutno ne mogu da snize cijene.
– Ne treba zaboraviti da su u prodaji još uvijek automobili na koje je plaćena carina, pa i njihov uvoz treba isplatiti da bi se bilo u plusu i to je jedan od razloga zbog kojih neće padati cijene. Ukoliko ipak do toga dođe, spuštanje će biti simbolično, možda stotinak evra i to negdje u februaru, martu… ali to su nagađanja – rekao je Stakić.
On je na pitanje da li će automobili za koje je ukinuta carina biti u potpunosti oslobođeni troškova, odgovorio da će možda morati da bude plaćena carinska evidencija koja neće biti skupa.
Stakić je naveo da su cijene automobila u Srbiji, posebno polovnih, u pojedinim zemljama i niže nego u regionu, kao i da je srpsko tržište “polovnjaka” najveće u bivšoj Jugoslaviji.
– Čak imamo primjere da zbog razvijenog sistema uvoza i dobre organizovanosti dobavljača kupci iz Bosne i Hercegovine ili Makedonije uvoze automobile iz Srbije – istakao je Stakić.
Prema njegovim riječima, u zemljama EU modeli koji se prodaju i u Srbiji su jeftiniji, ali kada se dodaju svi troškovi uvoza i dilerska marža, dobije se cijena kakva postoji i sada.
Stakić je napomenuo da neko zbog toga može pomisliti da mu je jeftinije da sam uveze automobil, ali da to nije tačno pošto dileri uzimaju vozila na licitacijama u inostranstvu po znatno povoljnijim cijenama, što običnim kupcima nije omogućeno.
Pored toga, postoji i čitav niz drugih okolnosti, od lokacije i poznavanja mjesta prodaje, same kupovine i obavljanja papiroloških neophodnosti do transporta i carine za vozila za koje one još važe, dodao je Stakić.
Uvoz automobila u Srbiju
Od januara do oktobra 2012. u Srbiju je ukupno uvezeno više od 100.000 automobila, ali samo 13.000 novih, a oko 89.000 polovnih stiglo je iz Zapadne Evrope, kaže Miloš Petrović, predsjednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i dijelova. On podsjeća da je prosječan polovni automobil u Srbiji njemačke proizvodnje star više od petnaest godina i ističe da je poražavajuće što se uvoze automobili koji su već davno zabranjeni u EU zbog čega “na žalost, sav otpad kojeg se Evropa odriče, dolazi u Srbiju”. Tanjug