BANJALUKA – Nadležne inspekcije su tokom prošle godine zabranile uvoz i distribuciju 26 pošiljki hrane, 17 pošiljki predmeta opšte upotrebe, kao što su igračke, posuđe, sredstva za održavanje higijene i 11 pošiljki sjemena i sadnog materijala, rekla je Srni portparol Inspektorata Republike Srpske Dušanka Makivić.
“Riječ je o različitim proizvodima koji nisu ispunjavali propisane norme kvaliteta i zdravstvene ispravnosti, a sve sa ciljem zaštite zdravlja i bezbjednosti potrošača”, navela je Makivićeva.
Kao i proteklih godina, kaže Makivićeva, nadležne inspekcije su u saradnji sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH sprovodile projekat proaktivnog nadzora neprehrambenih potrošačkih proizvoda, koji se prometuju na tržištu Srpske.
“Kontrolom je obuhvaćeno 68 različitih modela proizvoda, na kojima su vršene administrativne i vizuelne kontrole, te uzorkovanje za laboratorijsko ispitivanje. Kod 32 modela utvrđene su razne vrste nedostataka”, istakla je Makivićeva.
Ona je naglasila da su kontrolisane dječije svjetiljke, električne pegle, tave i pekači, rešoi, kacige za bicikliste i korisnike skejtborda i koturaljki, igračke, produžni kablovi, samostojeće ljestve za kućnu upotrebu, sigurnosna zaštitna obuća, zaštitne rukavice za mehaničke rizike i drugo.
“U slučajevima u kojima je riječ o administrativnim nedostacima, kao što je nedostatak uputstva za upotrebu, nepotpuna deklaracija ili slično, inspekcija je naredila njihovo otklanjanje. Zbog neusklađenosti koje se nisu mogle otkloniti, kao što su rizici od strujnog udara, neadekvatna zaštitna funkcija koja rezultira povredom korisnika ili nedozvoljen sadržaj određenih susptanci, sa tržišta je povučeno više od 2.400 komada proizvoda”, kaže Makivićeva.
Ona je rekla da je nadležna inspekcija postupala po svakoj reklamaciji potrošača koja se odnosi na konkretan proizvod, uslugu ili neko njegovo pravo.
Makivićeva je navela da je republička tržišna inspekcija, po konkretnim reklamacijama potrošača kojima su tražili zaštitu individualnih prava, u prošloj godini izvršila 144 kontrole, a u 102 slučaja utvrđeno je da su reklamacije bile opravdane.
Potrošači su se najčešće žalili da trgovci nisu prihvatali reklamacije za tehničke proizvode, odjeću, obuću, ekonomske usluge i slično.
“Povodom 15. marta – Svjetskog dana zaštite potrošača, želimo istaći da je ovaj dan samo podsjetnik na činjenicu da inspekcijski organi u saradnji sa resornim ministarstvima i udruženjima za zaštitu prava potrošača, tokom cijele godine predano rade na sprovođenju zakona, ali i osvješćivanju potrošača o njihovim pravima”, dodala je Makivićeva.
Inspektorat Republike Srpske poziva građane da se obrate ovoj instituciji ukoliko smatraju da su im prava na bilo koji način uskraćena. Srna