BERLIN, Njemačka je iznenadila svoje evropske susjede radikalnim prijedlogom o uvođenju besplatnog javnog prevoza radi smanjenja drumskog saobraćaja.
To je potez u nastojanju da ispuni ciljeve EU koji se odnose na zagađenje vazduha.
“Razmatramo besplatni javni prevoz u cilju smanjenja broja privatnih automobila”, navela su tri njemačka ministra u pismu komesaru EU za životnu sredinu, u koji je agencija Frans pres imala uvid.
Prijedlog će biti testiran “najkasnije krajem 2018. godine” u pet gradova širom zapadne Njemačke, uključujući Bon i industrijske centre Esen i Manhajm, prenosi EurActiv.com.
“Efikasna borba protiv zagađenja vazduha bez daljeg nepotrebnog odlaganja je najviši prioritet Njemačke”, napisali su ministri, među kojima i ministarka za životnu sredinu Barbara Hendriks.
Pored besplatnog prevoza, predloženi su i veća ograničenja emisija štetnih gasova za službena vozila, autobuse i taksije, uvođenje zona niske emisije gasova i podrška sistemima deljenja automobila.
Njemačka treba što prije da preduzme neke mjere, jer je zajedno s još osam članica EU, među kojima su Španija, Francuska i Italija, prekoračila rok da ograniči emisiju azot-dioksida i sitnih čestica štetnih po ljudsko zdravlje.
Rok je istekao 30. januara, a evropski komesar Karmenu Vela dao je tim zemljama dodatno vrijeme da predstave mjere kojima će ograničiti zagadjenje ili će protiv njih biti pokrenuti pravni postupci.
Zagađenje koje ugrožava živote ljudi pogađa više od 130 gradova u Evropi, prema podacima Evropske komisije.
Zagađen vazduh se smatra uzrokom smrti oko 400.000 ljudi godišnje u zemljama EU, a zdravstveni troškovi nastali usled zagađenog vazduha iznose 20 milijardi evra godišnje.
Protiv država koje ne ispune ciljeve EU biće pokrenuti postupci pred Evropskim sudom pravde, koji može da im odredi novčane kazne zbog nepoštovanja ograničenja emisije štetnih gasova.
Čak i bez pritiskanja iz Brisela, poboljšanje kvaliteta vazduha je postao jedan od prioriteta Njemačke, koju je 2015. potresao skandal s lažiranjem testova izduvnih gasova u vodećem proizvodjaču automobila.
Folksvagen, kao i kompanije BMW i Dajmler, pristali su da uplate oko 250 miliona evra u fond za poboljšanje lokalnog saobraćaja.
Besplatan gradski prevoz zahtjeva, međutim, još planiranja.
“Ne znam nijednog proizvođača koji bi mogao da isporuči onoliko električnih autobusa koliko bi nam trebalo da odgovorimo na povećane zahtjeve u slučaju besplatnog prevoza”, izjavio je gradonačelnik Bona Ašok Zridaran agenciji DPA.
Predsjednik Uduženja njemačkih gradova Helmut Dedi rekao je da ta asocijacija očekuje “jasno saopštenje” o tome kako će federalna vlada finansirati besplatan prevoz.
Komentarišući taj prijedlog, njemački list Velt je napisao da bi ministri trebalo “ponovo da razmisle tokom vožnje na U6 (linija metroa) u Berlinu u 7.30 ujutru”.
“Zaključak bi bio jasan: više vozila, više osoblja i možda čak i više linija bi bilo potrebno. Odakle bi došle milijarde za to?”, naveo je Velt. Beta