SARAJEVO – Uvođenje slobodne rute letenja (FRA) u vazdušnom prostoru BiH i ulazak u regionalni projekt SEAFRA donijeli su brojne koristi, uključujući skraćivanje putanje aviona, smanjenje potrošnje goriva i cijene preleta te povećanje obima vazdušnog saobraćaja uz povećanje naših prihoda za čak 4,6 miliona maraka – izjavio je za Fenu direktor Agencije za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi BiH (BHANSA) Davorin Primorac.
Slobodne rute letenja među ključnim su postignućima u okviru inicijative EU za uspostavljanje Jedinstvenog evropskog neba (Single European Sky) nezavisno od državnih granica ili granica funkcionalnih blokova vazdušnog prostora, s ciljem povećanja sigurnosti kao i kapaciteta vazdušnog saobraćaja u Evropi.
Primorac ističe da su BiH i susjedne zemlje, Hrvatska, Srbija i Crna Gora, napravile dodatni iskorak stvarajući SEAFRA, odnosno prvi zajednički prostor slobodnih ruta H24 u Evropi koji obuhvata čak četiri države. Analize saobraćaja kroz vazdušni prostor BiH su pokazale da je broj letova u odnosu na prethodni period povećan, dok je dužina leta smanjena.
“Osim stvaranja uslova za integraciju u EU, koncept SEAFRA za rezultat ima skraćivanje putanja aviona za oko 2880 NM (nautičkih milja) na dnevnom nivou, smanjenje potrošnje goriva na dnevnoj bazi za 9,3 tone, što za jednu godinu iznosi oko 3,4 miliona kg, kao i zaštitu okoliša smanjivanjem dnevne potrošnje goriva i emisije stakleničkih plinova u iznosu od 30 tona CO2 i emisije dušikovog oksida NOx za 110 kg”, ističe Primorac.
Značajna korist je i u smanjenju cijene preleta kroz vazdušni prostor BiH, što implicira poboljšanje konkurentnosti. Tome treba dodati i povećanje obima zračnog saobraćaja uz povećanje prihoda te bolju predvidljivost letenja i mreža tokova saobraćaja.
“Naredni korak je uvezivanje SEAFRA i SAXFRA (Slovenija/Austrija) čime će jedan veći dio prostora u Evropi biti integriran u jedno veliko FRA područje kojega će činiti zračni prostor šest država”, naglašava Primorac.
BHANSA je nositelj ovih aktivnosti u BiH, ali to je tek jedan segment onoga što ova agencija radi u okviru svojih nadležnosti. Tako je samo u prvoj polovini ove godine ostvareno nekoliko važnih ciljeva. Naime, BHANSA je počela s pružanjem usluga iz operativne jedinice ATCU II Banja Luka, završen je proces sertifikacije BHANSA-e, a za potrebe ove agencije počeo je i najveći projekt školovanja kontrolora zračnog saobraćaja u historiji Evrope. Klix.ba