ZAGREB – Nova afera na pomolu u Hrvatskoj, sumnja se da će još jedna kompanija putem kojim je krenuo Agrokor.
Pod naslovom “Uzbuna u hrvatskoj brodogradnji, u pitanje bi moglo doći čak 10.000 radnih mjesta”, Jutarnji list donosi priču o tome da postoji opravdana sumnja da je Uljanik Grupa poslovala na sličnim obrascima kao Agrokor.
“Povlačenje paralela između hrvatskih brodogradilišta s posrnulim koncernom Ivice Todorića je posljednjih dana sve češće”, piše list i dodaje da je sve počelo kada je poslanica Mosta u Saboru, Ines Strenja-Linić, ocijenila da je Uljanik Grupa trenutno u problemima.
“Postoji opravdana sumnja da je i poslovanje Uljanik Grupe temeljeno na sličnim obrascima kao u slučaju Agrokor. Na to upućuje neobična situacija da je već na kraju prvog polugodišta ove godine dug (brodogradilišta) ‘3. maj’ dobavljačima i kooperantima veći od 150 miliona kuna (oko 20 miliona evra)”, rekla je Strenja-Linić.
Ona je upozorila da je time ugroženo skoro 10.000 radnih mjesta u dva sjevernojadranska brodogradilišta i kooperantskim preduzećima.
Na to je odgovorilai Martina Dalić, potpredsjednica vlade i ministarka ekonomije, koja je rekla da je njeno ministarstvo, na osnovu nalaza Državne revizije za prošlu godinu, zatražilo sprovođenje budžetskog nadzora u “3. maju” s ciljem utvrđivanja toka novca i korišćenja subvencija.
Pored toga, Uljanik je upozoren da smanji dugove prema dobavljačima, navela je ona, dodavši da su “3. maj”, Brodosplit i Brodotrogir u programu restrukturiranja koji počeo 2012. godine, i da je to jedna od hrvatskih obaveza prema Evropskoj uniji.
“Problemi su počeli tokom ljeta. S plaćanjem nam sada kasne tri mjeseca i to nam jako ugrožava poslovanje. Zasad još ne kasnimo s isplatom plata zaposlenima, ali ako se ovo neplaćanje nastavi, bojim se da će loše završiti”, rekao je za Jutarnji jedan od brojnih kooperanata Uljanika i “3. maja”, koji je govorio pod uslovom anonimnosti.
Prema njegovim riječima, bilo je i pokušaja da im se potraživanja plate regresnim mjenicama.
“Ipak, kriza u Agrokoru, koja je na površinu izbacila svu problematiku takvog oblika plaćanja, stavila je ‘na led’ takve namjere”, naveo je sagovornik Jutarnjeg.
Da se hrvatska brodogradnja i nakon četiri godine članstva u EU još suočava s problemima, potvrđuje i nezvanična informacija koju je dobio list, a prema kojoj bi 16. novembra, u Vladi trebalo da se održi sastanak s predstavnicima sindikata i upravama brodogradilišta.
“Tema će biti stanje u brodogradnji. Problema s likvidnošću ima, a zbog toga najviše ispaštaju kooperanti. To je zapravo ‘mini Agrokor’”, ocjenjuje sagovornik lista.
Kaže da su Uljanik i “3. maj” najprije platili dug onim dobavljačima od kojih su mnogi već prestali da im isporučuju robu, nakon čega više nije bilo novca za kooperante koji sada muku muče s naplatom svojih potraživanja.
“Istina je da se radi o privatnoj kompaniji, no vlada bi morala da provjeri šta se tačno događa i nešto da preduzme”, upozorava jedan dobar poznavalac stanja u brodogradnji, koji strahuje da bi u pitanje mogao doći pravovremeni završetak brodova.
U Uljaniku nisu htjeli da za Jutarnji list komentarišu te izjave.
List podsjeća da je Uljanik jedino hrvatsko brodogradilište koje nije restrukturisano, i da je Uljanik Grupa i u takvoj konstelaciji odnosa 2013, tokom najveće krize u brodogradnji, preuzela na sebe odgovornost restrukturiranja Brodogradjevinske industrije “3. maj”, kojoj bi u suprotnom slijedila likvidacija. Tanjug