– Zakon ne dopušta kupovinu automobila po principu „staro za novo“
– TI u BiH još u septembru tražio tendersku dokumentaciju, Služba predsjednika RS je poslala tek po okončanju javne nabavke
– Vukajlović: Moguća je samo kupovina ili samo prodaja, dva odvojena procesa
BANJALUKA – Raspisivanjem tendera teškog oko 65.000 KM za kupovinu novog automobila, po principu staro za novo, Služba predsjednika RS Milorada Dodika 15. septembra ove godine prekršila je Zakon o javnim nabavkama BiH.
Zakon, na koji se Služba poziva i u tenderskoj dokumentaciji, ne dopušta kupovinu vozila na ovaj način, a godinama unazad na ovaj problem ukazuju i revizori u BiH. Jedini način za zamjenu starih automobila je njihova prodaja i kupovina novog automobila u odvojenim procesima.
„Predmet nabavke je prikupljanje ponuda i izbor najpovoljnijeg ponuđača za nabavku novog putničkog vozila. Cijena novog automobila biće umanjena za fiksnu cijenu starog vozila, 11.985 KM i nije podložna promjenama“, navodi se u tenderskoj dokumentaciji po kojoj je stari automobil, uvršten u ovu javnu nabavku, “audi A6” sa pređenih oko 413.000 kilometara.
Zanimljivo je da je Transparency International u BiH još 21. septembra tražio od predsjednikove službe da dostavi tendersku dokumentaciju, ali je ovo učinjeno tek 12. oktobra, šest dana nakon okončanja tenderske procedure.
„I ranije je ukazivano da ovakav princip nabavke nije adekvatan, ali ugovorni organi su nastavili da rade po svom“, kazala je za CAPITAL Ivana Korajlić portparol TI BiH.
Vukajlović: Niko ne smije da se žali na predsjednika
Da ovakva kupovina službenih automobila u institucijama u RS i BiH, nažalost, nije nepoznaninca istakao je i Igor Vukajlović iz Udruženja građana „Tender“, koji kaže da mnogi tenderi „prođu neprimijećeno“.
„Ovakvi tenderi se raspisuju uz ideju „ako prođe-prođe“, niko ne smije da se žali na predsjednika. Obično se unaprijed zna ko će biti ponuđač i posao je gotovo unaprijed poznat. Da li prećutno ili namjerno, kada su u pitanju kupovine automobila, ponuđači ne ulažu žalbe. Uvijek je predmet nabavke jasno opisan i znamo koji tip i model se traži. Kada bi ih bilo, svaka žalba na ove situacije bila bi usvojena, ali vidljivo je da ponuđači na neki način dijele interes i ne žele jedni drugima da „smještaju““, navodi Vukajlović.
Javne nabavke su, napominje, trošenje javnog novca pa je i kupovina automobila – nabavka. To znači da prodaja i kupovina ne idu zajedno.
Na pitanje portala CAPITAL da li je ovo direktno kršenje Zakona Služba predsjednika RS nije odgovorila, a u Palati predsjednika RS sve je opravdano obavezama oko današnjeg zasjedanja Narodne skupštine RS.
U zvaničnim dokumentima ne postoji informacija koliki je vozni park predsjednika RS, a u revizorskom izvještaju iz 2016. godine navedeno je samo da je bruto vrijednost stare imovine u toku 2016. godine povećana, između ostalog, i za 54.897 KM koliko je koštao “VW Passat B8”.
Prema planu javnih nabavki u ovoj godini, Služba predsjednika RS planira da za servisiranje vozila potroši 120.000, za gorivo 205.000 KM, za nabavku automobila 70.000 KM.
Obavezno i kasko osiguranje vozila u Službi predsjednika ove godine koštaće 20.000 KM, nabavka ljetnjih autoguma 23.000 KM, a pranje vozila u Laktašima i Banjaluci 22.500 KM.
„Staro za novo“ izmijenilo tender u Prijedoru
Tender poznatiji kao „staro za novo“ u junu je raspisao i Grad Prijedor, kada je za potrebe gradonačelnika Milenka Đakovića planirana kupovina vozila vrijednog oko 120.000 maraka. Ova cifra bila bi umanjena, kako je navedeno, za 7.500 KM kolika je procijenjena vrijednost starog “audija A6”.
Iz Gradske uprave nikada nisu odgovorili na pitanja Balkanske istraživačke mreže Bosne i Hercegovine (BIRN BiH), ali su nakon upita izmijenili tendersku dokumentaciju. Stari “audi” više nije bio dio ove javne nabavke, izbačen je model kupovine “staro za novo”.
Dokumentacija na stranici Grada Prijedora pokazala je i da nabavka novog automobila nije bila u ovogodišnjem planu javnih nabavki, a što je zakonska obaveza. To svakako nije promijenilo Đakovićeve planove.
CAPITAL: Žana Gauk
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
nerazumijem ovake clanke imate livi necim pametnijim se bavit nego ovakve gluposti objavljivati sta treba da ceka dok se zakon promijeni pa da se onda nabave kola i koda je to neka para u pitanju pa toliko kosta u Evropi bolji golf a ovdje se radi o nasem precjedniku koi treba imati sve uslove za svoj rad a nazalost nece on dovijeka biti natom mjestu pa cete vidjeti hoceli njegov buduci nasljednik se u necem jeftinijem vozati ako nato zelite skrenut paznju
Ilijaaaaaa, priznaj da si bježao sa časova a srednju školu nisi ni završio.