BANJALUKA, Željeznički sistem RS bi se uskoro mogao priključiti zajedničkom projektu stvaranja nove-stare mreže željezničkog sistema zemalja bivše Jugoslavije.
Naime, dvije decenije od početka raspada bivše Jugoslavije željeznička preduzeća regiona su se dogovorila i formirala novo zajedničko preduzeće.
Osnivači preduzeća, koje bi prema najavama zvanično trebalo da počne s radom sredinom septembra, su željeznice iz Srbije, Hrvatske i Slovenije, a priključenje projektu najavile su željeznice Makedonije, Crne Gore i “Željeznce RS”.
Petko Stanojević, direktor “Željeznica RS”, potvrdio je ulazak željezničkog sistema RS u “željezničku alijansu”, ali još ne može da precizira vrijeme ovog povezivanja.
“Ovaj projekat je od velikog značaja, jer bi željeznički saobraćaj postigao visok stepen efikasnosti, pri čemu bismo svakome ko želi da transportuje robu za nekoliko minuta mogli tačno reći za koliko novca i kada će njegova roba biti prevezena sa jedne na drugu lokaciju, što do sada nije bio slučaj”, rekao je Stanojević.
Stanojević je rekao da bi stvaranje ovog željezničkog saveza značilo postojanje zajedničkog tijela u vidu borda direktora željezničkih preduzeća koja su u alijansi, koji bi u suštini bio organ koji bi rukovodio željeznicama.
Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu Srbije, ranije je objasnio da bi prvi voz zajedničkog preduzeća trebalo da počne da saobraća tokom septembra, te da bi, bez ikakvih dodatnih ulaganja u infrastrukturu, transport robe od Ljubljane do Istanbula time bio skraćen sa sadašnjih 65 na 40 do 45 sati.
“Danas koridorom 4 ide 7.000 vozova, a koridorom 10 oko 1.000 i ako bismo uspjeli da privučemo samo još 2.000 vozova na koridor 10, Srbija, Hrvatska i Slovenija bi značajno uvećale svoj devizni priliv”, rekao je Mrkonjić.
Cilj ovakvog stvaranja željezničkog preduzeća je stvaranje efikasnijeg, bržeg i rentabilnijeg zajedničkog željezničkog sistema čija je osnovna ideja formiranje mreže oko željezničkog koridora 10, koji seže od Ljubljane, preko Zagreba, Beograda i Niša ka Dimitrovgradu i Vranju, a koji će da preuzme dio transporta koji sada putuje koridorom 4, odnosno preko Mađarske, Rumunije i Bugarske, u daleko težim uslovima.
Najznačajnije pruge koje bi naš željeznički sistem povezale sa ovim eks-YU sistemom su one koje nas vezuju sa Srbijom, odnosno pruga koja ide preko Doboja i Šamca, te pruga koja povezuje RS sa Srbijom preko Zvornika.
Iz “Željeznica FBiH” nismo mogli da dobijemo odgovor da li su razmatrali mogućnost priključenja zajedničkom željezničkom sistemu zemalja bivše Jugoslavije. Kratko nam je rečeno da će o odluci blagovremeno obavijestiti javnost. Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
ŽRS su prirepak koridoru 10, zbog čega Pahor i Tadić i nisu uzeli u obzir mogućnost da su ŽRS i FBiH, za razliku od željeznaca Hrvatske, nužni u novom sistemu.Ne razumijem zašto se naturamo tamo gdje realno nema interesa da nas prihvate, jer ni oni ne prave sistem što se vole nego što im je interes.Mislim da fanti komentarišu “glupi bosanci” ne razumiju da se ne radi o ponovnom uspostavljanju YU, nego o interesu Slovenije,Hrvatske i Srbije da pridobiju dio tranzita.