BANJALUKA – „Željeznice Republike Srpske“ (ŽRS) završile su treći ovogodišnji kvartal u gubitku od 6,3 miliona KM. Iako je taj minus duplo manji nego prošle godine, ovo javno preduzeće i dalje je daleko od pozitivnog rezultata koji je uprava planirala.
Rashodi ŽRS značajno smanjeni u odnosu na prošlu godinu, ali su smanjeni i prihodi.
Ukupni prihodi ŽRS na kraju septembra ove godine iznosili su 45,8 miliona KM i manji su za 1,7 miliona KM u odnosu na isti period lani.
Rashodi su, s druge strane, smanjeni za skoro devet miliona i iznose 52,1 milion maraka.
Međutim, finansijski izvještaj ovog preduzeća pokazuje da su na to u najvećoj mjeri uticali rashodi kamata koji su u odnosu na prošlogodišnjih 7,3 miliona KM u ovoj godini iznosili zanemarivih 85.217 KM.
Upravo to je i imalo najveći uticaj na smanjenje ukupnog gubitka, dok je poslovni gubitak ŽRS u prvih devet mjeseci ove godine čak i veći nego lani i to za milion KM.
Inače, planom restrukturiranja ŽRS predviđeno je da sve obaveze po osnovu inostranih kredita, osim kredita Svjetske banke, kojim se finansira restrukturiranje, budu konvertovane u kapital te da Vlada RS nastavi da otplaćuje sve nedospjele obaveze.
„Željeznice RS“ su nastavile da smanjuju broj radnika, tako da su na kraju septembra imale 2060, odnosno 164 radnika manje nego prošle godine.
To je uticalo i na smanjenje troškova bruto zarada i naknada su smanjeni za 1,3 miliona maraka.
Ovo preduzeće se od 2017. godine nalazi u procesu restrukturiranja koje se finansira kreditom Svjetske banke od 100 miliona KM i od ove godine bi trebale da posluju po novom sistemu. Jedna od obaveza koju imaju u tom procesu je da smanje broj radnika za 1.000, što su već uspjeli.
Planom restrukturiranja predviđena je i konverzija 334 miliona KM duga ŽRS prema Vladi RS u kapital, a predviđeno je da ŽRS budu formirane kao holding od tri zavisna preduzeća.
Iako je taj proces trebalo da bude završen do kraja ove godine, uprava je tražila produženje tog roka za 12 mjeseci, a Svjetska banka prihvatila.
Inače, uprava ovog javnog preduzeća je u ovoj godini planirala dobit od 413.059 KM.
Budžetom RS za 2021. godinu smanjene su subvencije za “Željeznice RS” sa 25 miliona na 20 miliona KM, što su u ovom preduzeću navodili kao jedan od razloga gubitka ostvarenog na polugodištu.
CAPITAL: Marina Čigoja Ljubojević
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Više od 2000 radnika za željezničku kompaniju koja uslužuje jedva 250km jednokolosječne pruge od Dobrljina do Šamca?