BEOGRAD, Svaka reklama ima samo jedan cilj – da proda proizvod.
U “potrazi” za kupcem, tvorci oglasa ne libe se ni da javno upotrebe neistinu.
Zloupotrebe u reklamiranju su česte i opasne, posebno kada je hrana u pitanju. I u Srbiji, međutim, “cilj opravdava sredstvo” pa se pod etiketom “zdravo” lažno promovišu čak i namirnice namijenjene najmlađima.
Prema riječima Petra Bogosavljevića, predsjednika Pokreta potrošača Beograda, zloupotrebe u reklamiranju postoje kod svih namirnica.
– Ako ih ima kod dječije hrane, što je potvrdilo i naše istraživanje, onda je ima sigurno i kod drugih manje osjetljivih namirnica – kaže Bogosavljević.
– Rezultati ovog projekta o marketingu hrane za djecu u Srbiji, nisu nimalo dobri – čak 66,67 odsto reklamiranih proizvoda namijenjenih djeci je nezdravo.
Tokom ovog istraživanja reklame su praćene sedam dana na četiri televizije, od koje je jedna potpuno rezervisana za najmlađe. U ovom periodu reklamiran je 21 proizvod za djecu.
– Poređenjem deklarisanih vrijednosti šećera, masti i soli sa preporukama Svjetske zdravstvene organizacije, utvrđeno je da sedam proizvoda ili 33,33 odsto pripada kategoriji zdravih, a 14 proizvoda, ili 66,67 odsto kategoriji nezdravih proizvoda – kaže Bogosavljević. – Šest ispitanih proizvoda imalo je višak masti i šećera, 11 proizvoda je svrstano u kategoriju veoma nezdravih proizvoda, jer su deklarisane količine šećera i masti veće od 50% do 3,5 puta od visokog nutritivnog nivoa.
Sve korporacije čije su proizvode provjeravali potrošači, svojim reklamama okrenute su djeci. Usmjerene su na prevenciju gojaznosti i ishranu. U reklamiranju nezdrave hrane djeci primjenjene su različite marketinške “cake”- od ponavljanja reklama do izjava “stručnjaka” o nutritivnim vrijednostima.
Potrošači su poslije ovog istraživanja zaključili da se ništa ne preduzima da se zakonska i podzakonska regulativa u Srbiji, kojom se obezbjeđuje zdrava ishrana, uskladi sa preporukama SZO i standardima zemalja koje posvećuju punu pažnju zaštiti zdravlja stanovništva, a posebno djece.
Milioni za odštetu
Amerikanka Atena Hohenberg prošlog februara tužila je firmu “Ferero”, kada je saznala da njen omiljen doručak “nutela” nije zdrav, kao što je u reklami naznačeno. Na američkom sudu Atena je uspjela da dobije parnicu i odštetu od 3,5 miliona dolara. Od tog novca, sa 2,5 miliona dolara biće obeštećeni kupci i to po četiri dolara za teglicu. “Ferero” će morati da promijeni svoju ambalažu, kao i reklamu na TV stanicama i internet-stranicu. Novosti
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kakve su sanse da ih kazne, makar na nacin da objave koji su to proizvodi i proizvođači!? ovako, sve što mogu je ili da nastavim bebi davati što i do sad, ili da mu prestanem davati hranu i piće, pa neka gladuje dok ne bude na pijaci voća i povrća iz domaćih njiva! DAJTE PROIZVODE