BANJALUKA, Sve više stranih firmi svoje servise za tehničku podršku “seli” u BiH, prvenstveno zbog jeftine radne snage kojoj za rad u call centrima, pored odličnog poznavanja stranog jezika, i nije potrebno neko posebno stručno znanje.
Dalila Zeljković, marketing menadžer portala Posao.ba, kaže da je, prema analizi tržišta rada u BiH za prošlu godinu, operater u pozivnom centru bio na drugom mjestu najtraženijih zanimanja.
“Što se tiče uslova potrebnih za zaposlenje, na prvom mjestu je odlično poznavanje određenog stranog jezika u govoru i pismu”, rekla je Zeljkovićeva, dodajući da, pored tih uslova, poslodavci najčešće traže komunikativnost, fleksibilnost, spremnost za rad u stresnim uslovima i organizacijske vještine.
Slobodan Dragičević, sekretar Udruženja za informaciono-komunikacione tehnologije u Privrednoj komori RS, kaže da je u posljednjih nekoliko godina u BiH došlo do formiranja više call centara stranih kompanija i to za različite potrebe.
“Kod nas postoje centri koji zadovoljavaju potrebe američkog tržišta i koji pružaju usluge obavještavanja u vezi s tehničkim problemima korištenja personalnih računara ili drugih uređaja”, rekao je Dragičević.
On smatra da je sve to rezultat postojanja jeftine radne snage, ali i mogućnost da se uz dobro poznavanje stranog jezika za kratak period radnici lako prilagode za davanje informacija.
“Call centri imaju veći broj članova i svaki zahtjev od strane korisnika tog servisa je takav da ne zahtijeva neko izuzetno stručno znanje, tako da je vrlo lako zaposliti radnu snagu i dati im redovnu platu koja je veća od nekih naših standarda”, objasnio je Dragičević.
U nekim oglasima za radnike čak nude i smještaj ako ga nemaju. Ipak, neki koji su radili u call centrima kažu da plate mnogo variraju, zavisno od toga za koga se radi, pa se kreću od 400 do 900 KM.
Jedan Banjalučanin koji radi u Švajcarskoj rekao nam je da ga često zovu na telefon ljudi iz švajcarskih osiguravajućih kuća koji govore loš njemački sa “balkanskim” naglaskom tražeći od njega da promijeni svoju polisu zdravstvenog osiguranja.
Kaže, neki operateri su mu priznali da zovu iz BiH.
Goran Radivojac, ekonomski analitičar, kaže da jedino logično objašnjenje, s obzirom na veličinu bh. tržišta, jeste to da strane firme otvaraju call centre zato što im to iz nekog razloga odgovara, navodeći primjer gdje su britanske avio-kompanije izmjestile svoje call centre zbog jeftine radne snage u Indiju. Nezavisne novine