BEOGRAD, Premijer Srbije Aleksandar Vučić prisustvovaće danas obilježavanju završetka prve faze izgradnje buduće glavne željezničke stanice Beograd centar u Prokopu.
Poslije oko 40 godina u funkciji će biti osam kolosjeka koji su izgrađeni po evropskim standardima, a tom događaju će zajedno sa Vučićem prisustvovati i potpredsjednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.
Rok za završetak radova je bio 420 dana, a vrijednost ugovora oko 25,8 miliona evra obezbjeđenih iz kuvajtskog kredita. Projekat je uradio Saobraćajni institut CIP.
Radove na prvoj fazi je izveo konzorcijum na čelu sa Energoprojektom, a obuhvatili su, između ostalog, izgradnju trećeg, četvrtog, sedmog i osmog kolosjeka, rekonstrukciju postojećeg devetog i desetog kolosjeka.
“Prokop” će, pored vozova gradske željeznice odnosno vozova iz sistema BG voz, biti otvoren za prijem i otpremu putnika i za vozove na relaciji Beograd – Novi Sad – Beograd, na kojoj će saobraćati novi Štadlerovi elektromotorni vozovi.
Radovi su obuhvatili i gornji stroj prvog i drugog kolosjeka, zanatske radove, elektro-energetske instalacije i telekomunikacione sisteme u pothodinicima i na peronima.
Predviđeno je bilo i uvođenje informativnog sistem za obavještavanje putnika, saniranje hidroizolacija na ploči kote 105, zatim kontaktna mreža i gradnja četiri trafo stanice, dispečerski uređaji i lokalna kablovska mreža, osiguranje stanice Beograd centar, kao i rasputnica Karađorđev park i Dedinje elektronskim signalno-sigurnosnim uređajima i rekonstrukcija stanične postavnice.
Očekuje se da će za potpuno izmještanje željezničke stanice iz centra grada u stanicu “Prokop” biti potrebno godinu dana.
Naredna faza uključuje izgradnju stanične zgrade, saobraćajnog i putničkog prilaza sa autoputa E-75 i obodnih gradskih saobraćajnica, kao i prateće infrastrukture.
Takođe, predviđeno je da se u “Prokopu” na ploči podigne gornji sprat stanice na kome će se nalaziti komercijalni i drugi sadržaji površine 130.000 kvadratnih metara.
Gradnja stanice u Prokopu traje još od 1974. godine, kada je zaživjela kao ideja tadašnjeg gradonačelnika Branka Pešića, ali od 1996. godine nije bilo radova.
Radovi na izgradnji su započeti 1977. godine, ali je ubrzo prekinuta zbog nedostatka finansijskih sredstava, zatim je 1990-ih nastavljena i prekinuta ponovo 2000. godine.
Na tenderu 2005. je pobjedio mađarski “Trigranit” sa kojim su pregovori prekinuti, jer je između ostalog tražio da mu bude ustupljeno pravo gradnje na mjestu sadašnje željezničke stanice odnosno u Savskom amfiteatru.
Stanica “Prokop” je dio Beogradskog željezničkog čvora i predstavlja centar željezničke mreže Srbije.
Izgradnjom putničke stanice Beograd centar u Prokopu, tehničkih stanica u Zemunu i Kijevu, Robno transportnog centra u Makišu i obilazne pruge Bijeli Potok-Vinča-Pančevo, teretni sistem i novi putnički sistem stavljaju se u funkciju po konceptu čvora. Tanjug