– Naknade radnicima biće isplaćene u visini od 12, odnosno 24 plate
– Pozajmica će biti vraćena kada kredit od 51,3 miliona evra bude operativan
– Šukalo: Sprema se novi kredit od pet miliona KM
– Savanović ubijeđen da će biti dovoljno novca za otpremnine
– Trninić: Željezničari špekulišu, nema novog kredita
BANJALUKA – Uprava „Željeznica Republike Srpske“ počela je sa anketiranjem radnika za dobrovoljni raskid radnog odnosa uz podsticajne otpremnine do 12 plata. Da je pritisak za brzim rješavanjem viška radnika sve veći pokazuje i činjenica da će otpremnine biti isplaćene iz pozajmice od Vlade RS, koja će biti vraćena tek u junu, kada se očekuje da 51,3 miliona evra novog zaduženja RS za potrebe restrukturiranja preduzeća bude operativno, saznaje portal CAPITAL.
Naknada za dobrovoljni odlazak iz „Željeznica“ za radnike sa 20 godina staža predviđa isplatu 12 mjesečnih plata, dok su onima koji su izgubili radnu sposobnost ponuđene 24 plate.
Predsjednik Samostalnog sindikata transportne djelatnosti Banjaluka Zlatko Marin ističe da je kreditno zaduženje predvidjelo mnogo toga, od otpremnina do uvezivanja informacionog sistema, ali i da svakodnevno idu kamate na troškove „Željeznica“.
„Nema odgovornosti uprave. Sadašnjem direktoru Draganu Savanoviću sve je dozvoljeno, sada će mu se dati i tih 100 miliona KM na raspolaganje. Nije sankcionisan, iako je premijerka Željka Cvijanović najavila da će ovakvi direktori biti smijenjeni“, rekao je Marin za CAPITAL.
Njegov sindikalni kolega Boris Šukalo, pak, tvrdi da milionski težak posljednji kredit neće biti dovoljan da pokrije troškove podsticajnih otpremnina, već da će biti potrebno još minimalno pet miliona KM.
„U kreditu od 51,3 miliona evra predviđeno je izmirenje 83 miliona KM direktnog duga prema radnicima u proteklih šest godina, konsultanstkoj firmi se daje pet miliona evra i nekoliko miliona odlazi na sitne popravke pruge. Novi kredit za višak radnika biće neophodan. Trenutno se provodi anketa pa će na osnovu broja prijavljenih radnika odrediti i visinu novog zaduženja“, tvrdi Šukalo.
S druge strane, direktor „Željeznica RS“ Dragan Savanović u izjavi za CAPITAL ubijeđen je da će biti dovoljno novca za isplatu obaveza prema radnicima. Tvrdi da su zaduženjem predviđene i otpremnine, a ne samo dugovanja.
„Ubijeđeni smo da će biti dovoljno novca iz kredita. Do tada, novac od pozajmice biće isplaćivan na žiro račune radnika. Očekuje se da će kredit biti operativan do juna. Uglavnom, čekaćemo“, kazao je.
U resoru saobraćaja i veza RS danas ističu da se radnici „Željeznica“ bave špekulacijama te da će novca biti dovoljno.
„U procesu restrukturiranja predviđene su i podsticajne otpremnine, a sve ostalo su špekulacije“, kazao je danas za CAPITAL ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić.
Penzionisani radnici pisali Ustavnom sudu RS
Dok se očekuje da milioni KM kreditnog zaduženja budu na raspolaganju, radnici penzionisani u decembru pripremaju tužbe. Od njih 237, kažu u sindikatu, nezadovoljno je četrdesetak. Za preispitivanje zakonitosti odluke preduzeća apelacijom su se obratili Ustavnom sudu RS.
„Iz Sindikata mašinovođa dolazi najviše tužbi, oko tridesetak, nezadovoljnih iz našeg sindikata biće najviše šest. ‘Željeznicama’ fali izvršnog osoblja, ljudi ne mogu da iskoriste godišnje odmore, ali ni da naplate prekovremene sate. Raspoređuju ih sa jednih na druge stanice kako bi mogli da iskoriste svoja prava“, navodi Marin.
Ministar Trninić navodi da je riječ o tek desetak nezadovoljnih radnika, ali da su svi oni penzionisani po važećem zakonu.
„Svi radnici koji su penzionisani, u penziju su otišli po zakonu. Kako će apelacija završiti drugo je pitanje. Od ukupnog broja radnika koji su penzionisani, svega desetak ih je osporilo odluku. Uostalom, šta da radimo. Njihovo je pravo da tuže, a radi se po zakonu“, kazao je Trninić.
Penzionišu radnike, zatavaraju stanice
Restrukturiranje „Željeznica RS“ radnicima donosi sve više problema. Sindikalci ukazuju na nepoštovanje prava preostalih radnika. Da bi željeznički saobraćaj iole funkcinisao, uprava preduzeća zatvara stanice, a zaposlene raspoređuje na druge lokacije.
Upravo to se, tvrdi Šukalo, desilo u januaru kada je 47 manevrista, skretničara i otpravnika vozova najavilo tužbe zbog 6.000 neplaćenih prekovremenih sati, ali i 3.000 neiskorištenih dana godišnjeg odmora.
„Zbog manjka osoblja zaključana je ukrsnica Jošavka u koju je prije nekoliko godina uloženo oko četiri miliona KM. Radnike su povlačili sa takvih stanica i dovodili u Banjaluku. Kako bi ‘preklopili’ narađene sate, a nisu imali novca za isplatu, radnike su poslali na odmore“, kazao je Šukalo.
Marin, kako kaže, mjesecima ukazuje na problem nedostatka izvršnih radnika, ali željezničare niko ne čuje.
Dok uprava radnike raspoređuje kako bi popunila rupe, u resornom ministarstvu i dalje se drže stare priče – radnika ne nedostaje, a restrukturiranje je neminovno.
„Željeznicama RS ne fali radnika. Proces se odvija bez problema i zastoja. Restrukturiranjem je predviđeno smanjenje broja radnika za 1.000, trenutno je broj smanjen za 350“, zaključio je ministar Trninić.
Prošlogodišnji gubitak 26,6 miliona KM
Inače, ovo javno preduzeće prošlu godinu završilo je sa gubitkom od 26,6 miliona KM. Uprava navodi da je minus za 11 odsto manji nego 2016. godine.
Na milionsko potonuće, navode, dominantno utiču zatezne kamate po osnovu kredita u inostranstvu, u iznosu od 12,3 miliona KM. One nastaju jer „Željeznice“ ne mogu da otplaćuju anuitete po kreditima u inostranstvu.
Na ovaj način stvaraju se obaveze prema Vladi RS koje su na kraju prošle godine iznosile 159,5 miliona KM, a sastoje se od glavnice, redovne i zatezne kamate.
CAPITAL: Žana Gauk
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Vlada pozajmljuje novac prikupljen od građana a Savanović sa društvom naručuje boce najskupljih vina jednu za drugom i plaća istim tim novcem a radnike na ulicu. Nije mi jasno kako ga uopšte trpe ti jadni radnici kojima je ugrožena egzistencija i budućnost njihove djece dok se on napija po dobojskim restoranima