PRAG, Većina svjetskih firmi i nadalje je usredsređena samo na puko preživljavanje, pošto je privredna recesija uticala na model poslovanja čak 88 odsto međunarodnih preduzeća, zaključak je najnovijeg istraživanja kompanije “Ernst i Jang” (Ernst&Young).
Gotovo polovina anketiranih u tom istraživanju (43 odsto), realizovanom među predstavnicima 570 značajnih međunarodnih kompanija, koji su potvrdili snažan uticaj globalne recesije na sektor firmi, je priznala da su događaji u poslednjih godinu i po dana trajno promijenili modele prometa njihovih preduzeća. Daljih 45 odsto ispitanika je potvrdilo privremene promjene, objavila je agencija ČTK.
Recesija je, takođe, uticala na proces upravljanja rizikom i to trajno, što smatra 56 odsto vodećih menadžera, a njih 33 procenta je mišljenja da je to samo privremeno.
Istraživanje te vodeće revizorske i savjetodavne kompanije, pokazuje ne samo trajni uticaj promjena, do kojih je zbog globalne krize došlo, već i dokazuje kako su se brzo te promjene desile i kako je malo ljudi uspjelo da ih predvidi, izjavio je juče u Pragu vodeći partner “Ernst i Janga” u Češkoj Vladislav Severa.
On je rekao da je za više od tri četvrtine anketiranih menadžera bila iznenađujuća ozbiljnost i brzina krize.
Najgori dio prošao?
Umjereni pomak od januarskih pokazatelja nagovještava da je najgori uticaj krize možda već prošao, pokazuje to istraživanje u kome se podsjeća da je u prethodnoj anketi čak 82 odsto ispitanika izjavilo da je njihova firma usredsređena na restrukturalizaciju, kao posljedicu privrednog pada, dok je 74 odsto nastojalo samo da održi sadašnji promet.
Te cifre su se smanjile sada na 74, odnosno 65 procenata, navela je češka agencija.
Istovremeno je porastao za 10 procenata udio kompanija koje su iskoristile recesiju za “početak novih tržišnih aktivnosti”.
U poslednjih godinu dana 86 procenata firmi je intenziviralo programe smanjivanja troškova, 52 odsto je ubrzalo planove restrukturalizacije, a 38 procenata je pokrenulo program značajnog smanjenja broja zaposlenih.
Na pitanje kakvi su im glavni kratkoročni ciljevi, anketirani menadžeri su, najčešće, odgovarali da je to profitabilnost (73 odsto), zatim cjenovna strategija (55 procenata) i odnosi sa klijentima (52 odsto).
Ukupno je četvrtina ispitanika izrazila mišljenje da se privreda “odrazila od dna”. Oko 42 odsto menadžera, naime, tvrdi da globalna ekonomija počinje pokazivati znakove života, ili da će se to desiti do kraja ove godine.
Sa druge strane, međutim, 21 odsto njih očekuje poboljšanje najranije u drugoj polovini 2010.
U nekim granama privrede, prema ovom istraživanju, vlada veći optimizam, na primjer, u telekomunikacionom i energetskom sektoru, dok u drugim oblastima predviđaju dalju recesiju i to, prije svega, u upravljanju imovinom, nekretninama i u građevinskoj industriji.
Menadžeri evropskih kompanija su, međutim, bili pesimističniji od anketiranih kolega u Aziji i u Severnoj i Južnoj Americi, tvrdi “Ernst i Jang”.