BANJALUKA – Iako u mnogim postupcima javnih nabavki Kancelarija za razmatranje žalbi BiH utvrdi da se u tenderu pogodovalo određenom ponuđaču, nerijetko se dešava da nakon čak i serija žalbi i poništavanja nabavki, ugovor dobije baš firma za koju je utvrđeno da joj je ranije namještan određeni posao.
Prema riječima stručnjaka, ovakva situacija rezultat je loših odredbi aktuelnog Zakona o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine, što u konačnici djeluje demotivišuće na druge zainteresovane ponuđače jer žalbe iziskuju vrijeme i novac.
“Nestro” nabavlja gorivo i poslije mnogobrojnih žalbi
Jedan od takvih primjera je svakako nabavka goriva za službene automobile koju su provele brojne institucije u Republici Srpskoj.
Kako je CAPITAL ranije pisao, Ministarsvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske, kao i Narodna skupština Republike Srpske pokrenule su postupke nabavke goriva za vozni park, a u tenderima su tražili da ponuđač ima benzinske stanice na lokacijama na kojima pumpe ima ruski “Nestro petrol”, a na nekima od njih poput Čajniča su i jedini.
Na ovakvu tendersku dokumentaciju su se žalili drugi zainteresovani ponuđači, nakon čega je Kancelarija za razmatranje žalbi (KRŽ) BiH donijela rješenje kojim je poništila ove nabavke i istakla da se prilikom postupka pogodovalo “Nestro petrolu”.
Uprkos žalbama i rješenju KRŽ-a i Ministarstvo i Skupština su na kraju ipak ugovor dodijelili “Nestro petrolu”.
Na sličan način su nabavku toj ruskoj kompaniji pokušali namjestiti i Služba predsjednika RS i Inspektorat RS, ali njihovi postupci još uvijek nisu završeni, te se ne zna kome je ugovor dodijeljen.
Radukić Ćubiću namjestio nabavku namještaja
Portal CAPITAL je takođe objavio seriju tekstova u kojima smo pokušali ukazati na spornu nabavku namještaja Glavne službe za reviziju javnog sektora Republike Srpske vrijednu skoro 400.000 KM.
U tenderskoj dokumentaciji za ovu nabavku je traženo da ponuđač ima proizvodni pogon od minimalno 700 i magacin od najmanje 500 kvadratnih metara.
Pored ovih uslova u pomenutom tender je postojalo još mnogo detalja što su stručnjaci ocijenili kao pogodovanje određenom ponuđaču.
Kod prvog otvaranja ponuda utvrđeno je da su se, pored “Peštana” iz Laktaša na tender prijavile dvije firme u vlasništvu Ljubomira Ćubića i to „Nova DI Vrbas“ Banjaluka i „Nova Dipo“ Gornji Podgradci.
Nakon prvog otvaranja ponuda, Služba je poništila nabavku tvrdeći da im nijedna ponuda ne odgovora.
Pokrenuli su novu nabavku, izbacili sporne stavke, ali su u konačnici ugovor ipak dodijelili Ćubićevoj firmi “Nova Dipo” iz Gornjih Podgradaca iako je njihova ponuda bila najskuplja.
Istaknuto je da je to preduzeće jedino koje je ispunjavalo uslove.
Ožegović: Problem u Zakonu o javnim nabavkama
Saradnik za pravne poslove u organizaciji “Transparency international” Damjan Ožegović istakao je u izjavi za CAPITAL da KRŽ odlučuje samo u onim granicama u kojima je zainteresovani ponuđač postavio svoje zahtjeve i ukazao na određene nepravilnosti.
“Ugovorni organi ovo procesno pravilo vješto koriste da ukoliko žele da pogoduju jednom ponuđaču nepravilnim odredbama u tenderskoj dokumentaciji, oni nakon odluke KRŽ-a kojom se ta nepravilna odredba poništava istu isprave – ali već unaprijed znaju koju sljedeću odredbu će u novom postupku načiniti diskriminišućom i ograničavajućom po konkurenciju pogodujući istom onom ponuđaču kom su to imali namjeru i prvi put”, kazao je Ožegović.
Kako navodi, prema odredbama Zakona o javnim nabavkama, KRŽ nije dužan kontrolisati činjenično i pravno stanje koje je bilo predmet prethodne žalbe u istom postupku javne nabavke.
“Ovo u konačnici djeluje demotivišuće na druge zainteresovane ponuđače jer žalbeni postupci iziskuju novčana sredstva i vrijeme”, upozorava Ožegović.
Kako naglašava, ovdje se vidi jedna od manjkavosti pravne zaštite gdje je pravo podnošenja žalbi dato samo zainteresovanim ponuđačima koji imaju interes da podnesu ponudu, odosno onima koji preuzmu tendersku dokumentaciju.
“Ovi ponuđači se vode čisto sopstvenim finansijskim interesom, dok bi proširenje legitimacije za pravo podnošenja žalbi na naprimjer organizacije civilnog društva, pravobranilaštva, Agenciju za javne nabavke i ostale subjekte koji bi štitili javni interes i javna sredstva kojima raspolažu ugovorni organi umnogome popravilo stanje jer bi ovi subjekti istrajavali mnogo duže u svim postupcima u kojima uoče nepravilnosti do konačnog pozitivnog razrješenja”, zaključio je Ožegović.
CAPITAL: Bojana Ninković