BANjALUKA – Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH dao je zeleno svjetlo na novi pravilnik o sistematizaciji radnih mjesta u toj instituciji, a prema tom dokumentu plan je povećanje broja zaposlenih na 3.333, što je oko 1.000 radnika više nego što ih je trenutno.
Novi pravilnik o sistematizacije usvojen je na prijedlog bivšeg direktora UIO Mire Džakule, a Upravni odbor UIO usvojio ga je početkom ovog mjeseca, odnosno dok je predsjedavajući tog odbora bio Zoran Tegeltija, koji je polovinom ovog mjeseca preuzeo upravljanje tom institucijom.
Prema izvještaju o radu UIO za prošlu godinu, ta institucija ukupno je imala 2.393 zaposlenih.
Međutim, u novom pravilniku sistematizovano je 3.333 radna mjesta, što je više za 446 izvršilaca u odnosu na prethodni pravilnik kojim je sistematizovano 2.887 radnih mjesta.
“Povećanje broja radnika potrebno je kako bi obezbijedili uslove za efikasnijom primjenom propisa o indirektnim porezima te kvalitetnije obavljanje poslovnih procesa ali i da bi nastavili sa razvojem i modernizacijom UIO“, navedeno je u novom pravilniku o sistematizaciji radnih mjesta.
UIO je u više navrata apelovala na nadležne da im omoguće dodatno zapošljavanje, jer pored toga što pojedini radnici budu penzionisani, drugi napuštaju tu instituciju i odlaze na plaćenije poslove. Konstantno su ukazivali i na narušenu starosnu strukturu zaposlenih.
Kao jedan od mogućih rizika realizacije zacrtanih planova u idućem trogodišnjem periodu upravo je naveden nedovoljan broj radnika.
“UIO se susreće sa nedovoljnim brojem izvršilaca posebno u oblasti upravnog rješavanja, revizije i kontrole, prinudne naplate analize rizika, ali i u oblasti poreza, carina ali i mnogim drugim. Samo u prošloj godini radni odnos prestao je za 146 zaposlenih po raznim osnovama“, navedeno je u planu poslovanja UIO za period od 2024. do kraja 2026. godine.
U istom dokumentu akcenat je stavljen i na nepovoljnu starosnu strukturu zaposlenih. Naime, sprovedene analiza ukazuju da je od ukupnog broja zaposlenih 44 odsto dobi od 50 i više godina.
“Ovakvo stanje starosne strukture zaposlenih u UIO zahtijeva ozbiljno bavljenje ovom problematikom sa ciljem blagovremenog obezbjeđivanja stručnih kadrova za obavljanje poslova koji zahtijevaju posebne vrste znanja i iskustva u segmentima iz oblasti indirektnih poreza, a što se stiče kroz višegodišnji rad na konkretnim poslovima“, poručili su iz UIO te dodali da ne postoji adekvatna finansijska motivacija za rad, odnosno da njihovi radnici imaju niske plate u odnosu na složenost poslova koje obavljaju.
Kao moguće rizike u realizaciji zacrtanih ciljeva u idućem trogodišnjem periodu UIO je i informatička oprema koja nema zadovoljavajuće performanse.
“U informacionom sistemu nisu razvijeni moduli za analizu rizika niti raspolažemo sa BI softverom kojim bi se olakšao rad sa velikim bazama iz brojnih aplikacija. Pored toga veći broj službenih vozila je s obzirom na godinu proizvodnje i veliku pređenu kilometražu sporne tehničke ispravnosti”, naveli su UIO.