BANJALUKA – Više od 2.500 vozila, koja duže od decenije propadaju u skladištima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, konačno odlaze u staro gvožđe, a tačka na cijelu priču trebalo da bude stavljena do kraja godine.
Riječ je o vozilima koja su zaplijenjena u carinskom upravnom postupku, a pravosnažnom sudskom odlukom oduzeta i za koja se u proteklim godinama u nekoliko navrata pokušalo pronaći rješenje, ali bezuspješno. Zbog toga su od brojnih vozila ostale samo olupine iako su u vrijeme kada su oduzeta bila u voznom stanju.
Situacija bi trebalo da se promjeni u idućim danima nakon što je Uprava raspisala javni oglas za izbor najpovoljnijeg ponuđača za uništavanje motornih vozila i otkup korisnih otpadaka i ostataka predmeta. Prema podacima UIO BiH ukupno postoje 2.564 pravomoćno oduzeta vozila, ali nemaju procijenjenu vrijednost od strane eksperta.
Oglasom je predviđeno uništavanje vozila, odnosno mahom olupina koja se nalaze u skladištima Uprave u Banjaluci, Sarajevu, Mostaru i Tuzli, a rok za dostavljanje ponuda je 22. maj za kada je zakazano i javno otvaranje ponuda u sjedištu Uprave u Banjaluci.
– Nije postojala ni mogućnost da se riješi taj problem u okviru zakona ni da se takva vozila adekvatno skladište, ali i da je bilo te mogućnosti, za ovih 15, 16 godina bi bila samo za uništenje. Očekujemo da ćemo se konačno barem riješiti vozila, da će biti uništena, a da će se izvršiti otkup nekih korisnih dijelova. Sve će se odvijati pod carinskim nadzorom da bi se spriječile eventualne zloupotrebe. Nadamo se da bi sve moglo biti završeno do kraja godine – rekao je načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju u UIO BiH Ratko Kovačević.
Problem vozila koja su oduzeta, a koja su u skladištima UIO širom BiH, Uprava je djelimično naslijedila još od carinskih uprava entiteta.
Osnovni razlog za njihovo uništavanje je taj što ne ispunjavaju uslove za prodaju i što su bila starija od sedam godina, tako da nisu mogla biti uvezena u BiH, kako je bilo predviđeno u to vrijeme. Nakon toga na snagu su stupili zakonski propisi po kojima je bilo obavezno da vozila moraju proći homologaciju, a vozila ni to nisu ispunjavala.
Godišnji zakup prostora u kojem su uskladištena vozila, od kojih su mahom ostale samo olupine, košta oko 90.000 maraka. UIO BiH, Savjet ministara i Ministarstvo transporta i komunikacija BiH zbog problema s oduzetim vozilima do sada su nekoliko puta formirali razne grupe, usvajani su i određeni zaključci u vezi sa tim pitanjem, međutim dogovori zbog raznih opstrukcija nikad nisu sprovedeni u djelo.
Proteklih godina izneseno je više prijedloga i inicijativa u vezi sa mogućim iskorišćavanjem hiljada vozila, ali je ostalo na prijedlozima. Jedna od inicijativa je bila da vozila koja su u voznom stanju budu podijeljena ustanovama i organizacijama koja kubure sa voznim parkom. Glas Srpske