– Sistem za kontrolu i upravljanje saobraćajem ne radi
BANJALUKA – Svjetlosni znak s porukom „Srećan put – Autoput `9. januar`“ jedan je od dva koji rade na tom autoputu i vozačima je zaista potrebna sreća jer sistem za kontrolu i upravljanje saobraćajem te pružanje pomoći učesnicima u saobraćaju ne radi, uvjerili su se novinari portala CAPITAL. Drugi znak koji radi je onaj koji vozače obavještava da treba da plate putarinu.
Najsavremeniji sistem za kontrolu i upravljanje saobraćajem na autoputu „9. januar“, kako je ranije predstavljen, ne radi već neko vrijeme, te je praćenje i pružanje pomoći učesnicima u saobraćaju onemogućeno.
Sistem duž autoputa se sastoji od promjenljivih znakova, kamera koje služe da prate i broje saobraćaj, meteoroloških stanica koje daju podatke o temperaturi, vlažnosti vazduha, vidljivosti, visini snježnog pokrivača, dinamičkih vaga koje mjere gabarite vozila, širinu, visinu i težinu i kontrolora koji sve te podatke proslijeđuju u kontrolni centar. U kontrolnom centru trebalo bi da se nalazi video zid i softverski program koji obrađuje sve pristigle informacije i na osnovu njih reaguje.
Međutim, prolaskom ovom dionicom u četvrtak 28. marta, te ponovo juče, uvjerili smo se da promjenljivi znakovi ne rade te da vozači tako ne dobijaju obavještenja i upozorenja o stanju na putu, ograničenju brzine…
Ovaj sistem uspostavljen je i da bi brojao vozila, te ukoliko isti broj vozila ne prođe kroz svaki portal, znači da nešto nije u redu. Može se desiti udes, zastoj, na osnovu čega treba da se na određenoj dionici smanji brzina kretanja vozila, alarmira policija, hitna pomoć i vatrogasci… Sve ovo sada nije moguće jer cijeli sistem ili pojedini dijelovi ne funkcionišu.
Pored toga, sistem treba da detektuje i veličinu vozila, odnosno vangabaritna vozila te da putem displeja upozori vozača da se zaustavi ili da zaobiđe naplatnu kućicu kroz koju ne može proći zbog veličine vozila. Treba da alarmira i saobraćajnu policiju. Ni to upozorenje nije moguće jer promjenljivi znakovi ne rade.
I u slučaju oluje ili magle nije moguće obavijestiti vozače o uslovima na putu i u skladu s tim dozvoljenoj brzini, a sve navedeno narušava bezbjednost saobraćaja.
Nadležnom preduzeću „Autoputevi RS“ portal CAPITAL uputio je pitanje u vezi sa nefunkcionisanjem sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem na autoputu „9. januar“ i kada odgovor stigne, objavićemo ga.
Autoput „9. januar“ od Banjaluke do Doboja gradio je konzorcijum „Integral Inžinjering“ iz Laktaša i „Granit“ iz Skoplja, a povjerenje za ugradnju i uspostavljanje sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem povjereno je firmi „TeleGroup“.
Dušan Topić, direktor „Autoputeva RS“, rekao je ranije da oprema na autoputu odgovara najnovijim i najsavremenijim zahtjevima.
„Oprema koju implementiramo na autoputu prvenstveno služi za povećanje bezbjednosti saobraćaja tako da je to direktna korist naših građana, odnosno učesnika u saobraćaju pa samim tim i korist za našu državu. Bezbjednost saobraćaja je imperativ i nama kao preduzeću koje upravlja, organizuje i planira mrežu autoputeva“, rekao je Topić.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan