SARAJEVO, Spoljnotrgovinska komora /STK/ BiH, u koordinaciji sa resornim ministarstvima entiteta i BiH, preduzeće aktivnosti za usklađivanje zakonskih i podzakonskih akata da bi se poboljšala konkurentnost transportnih kompanija BiH na međunarodnom tržištu, izjavio je danas zamjenik generalnog sekretara Komore Velibor Peulić.
Prema njegovim riječima, poštujući praksu zemalja CEFTA, među mjerama za poboljšanje konkurentnosti biće obaveza plaćanja prevoza, te subvencionisanje pogonskog goriva.
“Od Slovenije do Crne Gore postoje takve prakse. Želimo da se našim prevoznicima obezbijede isti uslovi poslovanja budući da je riječ o izvoznoj grani koja, prema nekim nezvaničnim podacima, čini 11 odsto bruto društvenog proizvoda BiH“, rekao je Peulić na konferenciji za novinare u Sarajevu.
On je dodao da će STK BiH tražiti da se zadržavanje na granici svede na minimalno vrijeme kako bi se izbjegla nepotrebna čekanja i tako smanjili ukupni troškovi prevoza.
Među mjerama za koje će se zalagati STK jeste i smanjenje dažbina na registraciju voznih jedinica, odnosno da prevoznici iz BiH ne budu dvostruko opterećeni plaćanjem određenih dažbina u drugim zemljama.
Peulić je ovo obrazložio podatkom da se svega 10 odsto drumskog transporta realizuje u BiH, a ostalo van granica zemlje.
Direktor Sektora za transport i komunikacije STK BiH Zijad Sinanović najavio je da će se u narednom periodu Komora angažovati na detektovanju carinskih i netarifnih barijera sa kojima se suočavaju međunarodni drumski prevoznici iz BiH.
“Posvetićemo pažnju tome na koji način finkcionišu bilateralni sporazumi koje BiH ima sa drugim zemljama i kako unaprijediti i povećati kvote dozvola, jer su očita barijera“, rekao je Sinanović, ocjenjujući da apsolutna liberalizacija prevoza na teritoriji CEFTA zemalja nije iskorištena u dovoljnoj mjeri.
Na konferenciji za novinare u STK iznesen je podatak da je radno mjesto vozača motornog vozila najskuplje radno mjesto u BiH i da, u prosjeku, košta oko 100.000 KM zbog velikih ulaganja koja imaju privredni subjekati u drumskom prevozu.
U STK BiH se nadaju da će neke od mjera koje su najavili smanjiti posljedice skorog ulaska Hrvatske u EU po međunarodne drumske prevoznike iz BiH. Srna