BEOGRAD – Rad od kuće do skoro je bio “rezervisan” samo za određene striktno profilisane stručnjake, ali vrijeme pandemije koronavirusa uticalo je na veliki broj poslodavaca i kompanija da se odluče na to da svojim zaposlenima ponude i ovu mogućnost i način rada.
U Nacionalnoj službi za zapošljavanje (NSZ) Srbije i sajtu Infostud kažu da su u porastu oglasi za posao koji imaju mogućnost rada od kuće, i da je značajan broj poslodavaca svoje poslove organizovao tako, posebno kompanije iz IT sektora.
Prema istraživanju koje je Infostud sproveo krajem maja o uticaju pandemije na tržište rada, došlo se do podatka da kao pozitivne strane poslovanja po izlasku iz vanrednog stanja 40 odsto kompanija vidi da je rad od kuće izvodljiv i koristan za dobar dio preduzeća, a 23 odsto je istaklo da je ozbiljnije ušlo u digitalizaciju svojih procesa. Takođe, čak 60 odsto kompanija omogućilo je bar dijelu svojih zaposlenih da radi od kuće, a isti toliki procenat ne vidi pad u produktivnosti usljed toga.
Nešto više od 30 odsto kompanija reklo je da planira da omogući svojim zaposlenima da rade od kuće i nakon završetka opasnosti od epidemije, dok skoro 40 procenata ističe da će se vratiti normalnim poslovnim procesima i radu iz kancelarije.
Kada je riječ o oblastima koje najviše oglašavaju poslove koje je moguće raditi i od kuće u pitanju su pretežno IT kompanije, potom Call centri (korisnicka podrška), a sa druge strane tu su i oglasi za nastavu za strane jezike.
Na sajtu Poslovi.infostud.com posljednjih mjeseci takvih oglasa je sve više, navode u Infostudu.
Iz “Infostuda” kažu da se imajući u vidu trendove na njihovom sajtu, tržište rada polako vraća u normalu, što se može vidjeti po broju oglasa za posao. Na tom sajtu sada imaju više od 2.000 aktivnih oglasa.
Taj broj je po izlasku iz vanrednog stanja dostizao i 3.500 ali treba imati u vidu da je sada ljetnji period i da su u toku godišnji odmori i da su procesi selekcije i regrutacije odloženii za septembar, ističu. Tokom juna su, kažu, zabiljeležili rekordan broj konkurisanja na oglase za posao.
Oblasti kao što su turizam i ugostiteljstvo su najviše bili pogođeni tokom ovog perioda, a sezonski poslovi koji se odnose na ugostiteljstvo i rad u inostranstvu na primorju ove godine ne postoje i što je u mnogome doprinelo padu broja poslovnih mogućnosti.
Što se tice stanja na tržištu rada najveća ponuda, ali i najveća potražnja vlada u oblasti trgovine, odnosno prodaje.
Što se tiče rada od kuće u Nacionalnoj službi za zapošljavanje navode da poslodavci u obrascu, koji podnose toj službi nisu u obavezi da navedu da li se rad obavlja od kuće ili u prostorijama poslodavca.
“U svakom slučaju, imajući u vidu aktuelnu krizu izazvanu virusom Korona, u kontinuiranoj komunikaciji sa poslodavcima, odnosno kompanijama uočavamo da je znatan broj svoje poslove organizovao kao rad od kuće, posebno, kompanije iz IT sektora“, kažu u NSZ za Tanjug.
U skladu sa Zakonom o radu, propisano je da radni odnos može da se zasnuje za obavljanje poslova van prostorija poslodavca, koji obuhvata i rad od kuće.
Elementi ugovora o radu propisani su ovim zakonom i po tom osnovu osnovna zarada zaposlenog ne može biti utvrđena u manjem iznosu od osnovne zarade zaposlenog koji radi na istim poslovima u prostorijama poslodavca.
Kandidat za zaposlenje sa poslodavcem dogovara i ostale modalitete i uslove rada, u smislu toga da li se posao odnosi na rad od kuce ili na rad u prostorijama poslodavca, a koji ce potencijalno biti regulisani ugovorom o radu ili ostalim internim aktima poslodavca, objašnjavaju u NSZ. Tanjug