BANJALUKA – U BiH je u zadnjih deset godina uvezeno više od pola miliona polovnih vozila, dok je uvoz novih vozila gotovo šest puta manji.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH od početka 2011. godine dio kraja 2020. godine u BiH je uvezeno 517.253 polovnih vozila, dok je u tom periodu uvezeno svega 87.555 novih vozila.
To znači da se u BiH godišnje u prosjeku uveze oko 52.000 polovnih vozila, a ako je suditi po prvih šest mjeseci, kada je uvezeno 21.359 „polovnjaka“ sličan trend će biti nastavljen i u ovoj godini.
Automobili uvezeni u proteklih deset godina ukupno su koštali 6,1 milijardu maraka.
Zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja RS Milija Radović kaže za CAPITAL da se bogate zemlje rješavaju automobila kada pređu 150.000 kilometara, a da upravo ta vozila mi uvozimo.
„Prosječna godišnja kilometraža je 30.000 kilometra, a mi kupujemo vozila koja su stara minimalno pet godina, tako da u najboljem slučaju vozila koja uvozimo dođu sa 150.000 pređenih kilometara. To je vrijeme kada treba ulagati u vozilo i bogate zemlje se oslobađaju takvih automobila. S obzirom na to da naši građani nisu u finansijskoj mogućnosti da kupuju nova vozila, mi kupujemo upravo te automobile. To svakako negativno utiče i na bezbjednost u saobraćaju“, rekao je Radović.
Ferari plaćen pola miliona KM
U BiH postoji i određen broj ljudi koji za kupovinu automobila izdvajaju pravo malo bogatstvo. Tako je u prvih šest mjeseci, najskuplji uvezeni automobil koštao čak 489.457 KM, a riječ je o automobilu Ferrari, tip F 142 za kojeg je njegov vlasnik platio i 83.260 KM dažbina. Među najskupljim uvezenim automobilima u BiH u ovoj godini su i dva Lamborghinija koji su koštali po 426.000 KM.
Dodao da je, s obzirom na naš standard, teško očekivati da će se u skorije vrijeme odnos uvoza polovnih i novih automobila promijeniti.
Ekonomski analitičar Zoran Pavlović kaže da ovi podaci najbolje govore o tome kakav je standard građana BiH. Kaže da je za mnoge građane RS i BiH i „golf 2“, koji je star 30 godina, dobro prevozno sredstvo jer za bolje nemaju novca.
„Jedan od parametra siromaštva svakako je i kupovina polovnih automobila. Mi vozimo automobile do izdisaja. Prosječna starost voznog parka u BiH u ovom momentu je preko 20 godina, a to samo pokazuje do kog nivoa bijede su nas dovele vlasti“, kaže Pavlović.
CAPITAL: M. Čigoja Ljubojević
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Gospodine Radoviću, recite nam nešto što već ne znamo. U Njemačkoj su automobili sa kilometražom 400-700 hiljada kilometara pa se i dalje voze i bezbjedna su. Ko nadzire naše tehničke preglede? Na 90 posto auta je izvadjen katalizator. Ko provjerava kvalitet uvezenih rezervnih dijelova? Ko vrši nadzor i kontrolu nad putevima? Imate slučajeva gdje je rekonstrukcija katastrofalno uradjena. Provozajte se malo našim putevima.