BANJALUKA, Preduzeća za prevoz putnika u RS na sve većem su udaru krize, o čemu svjedoči i podatak da je u autobusima, pored vozačevog i kondukterovog, često popunjeno samo još jedno sjedište.
U tako dramatičnom ambijentu prevoznici su prinuđeni da gase pojedine linije, te da veće autobuse zamijene minibusima i kombijima.
“Stanje u putničkom saobraćaju izuzetno je teško. Jedva zaradimo za gorivo! U 90 odsto slučajeva se, kad idemo za Banjaluku, u autobusu vozi samo jedan putnik. U saobraćaju sam proveo 43 i po godine, a nikad teže nije bilo”, požalio se Milorad Bašić, u čijem je vlasništvu oko 95 odsto dubičkog “Autoprevoza”.
I Siniša Vukotić, šef saobraćaja u preduzeću za prevoz putnika “Drinatrans” Zvornik, potvrđuje da bude slučajeva kad se u autobusu nađe tek jedan putnik.
“Prema našim posljednjim izvještajima, i dalje je zadržan trend smanjenja broja putnika. Prelazimo na manja vozila, odnosno kupujemo kombi vozila, i na taj način se borimo. Dugoročan cilj nam je da opstanemo, pošto profita nema”, priznaje Vukotić.
Logično, uporedo sa smanjenjem broja putnika smanjila se i potreba za autobusima na pojedinim linijama.
“Ugasili smo jedan polazak za Beograd. Mi se nalazimo na samoj granici, tako da kad prelazimo u Srbiju moramo kroz tu zemlju voziti zatvorenih vrata, odnosno ne smijemo primati putnike. To su linije koje imaju jednog putnika, ali ima situacija da vozimo jednog putnika i na međugradskim linijama”, naglašava Vukotić.
Poput njega, i Momčilo Sladoje, predsjednik Udruženja autoprevoznika RS, kaže da se prevoznici dovijaju tako što kupuju minibuse.
“U interesu RS je da se jača javni gradski saobraćaj, a pošto to nije slučaj, mi nabavljamo kombije. Za nekoliko godina ko vidi autobus u javnom linijskom prevozu taj će biti srećnik! Jednostavno, natjerali su nas da pratimo tržište, odnosno smanjimo kapacitet vozila kako bismo smanjili troškove”, naglašava Sladoje.
Da su prevoznici u pravu kad se žale pokazuje i zvanična statistika prema kojoj je broj prevezenih putnika u drumskom saobraćaju u trećem kvartalu ove godine, u poređenju sa istim periodom 2012, bio manji za 8,4 odsto.
“Pređeni kilometri autobusa manji su za 12,9 odsto, a obim rada, iskazan u putničkim kilometrima, manji je za 31,2 odsto”, stoji u saopštenju Republičkog zavoda za statistiku.
U Ministarstvu saobraćaja i veza RS svjesni su problema u ovom sektoru, te ističu da ljudi sada najčešće koriste putničke automobile umjesto autobusa.
“S druge strane, imamo problem što je prosječna starost autobusa oko 15 godina, tako da ne pružaju komfor putnicima. Mi smo svjesni toga da iz godine u godinu imamo sve manje putnika u javnom linijskom prevozu”, naglašava Nataša Kostić, pomoćnik ministra saobraćaja i veza RS.
Ističe da je potrebno stvoriti ambijent kako bi prevoznicima posao bio rentabilan, a kako bi istovremeno putnici umjesto putničkog vozila birali autobus. Nezavisne novine