BERLIN – Višegodišnji bum prodaje električnih vozila na njemačkom tržištu vjerovatno je pri kraju. Poskupjela struja i povlačenje državnih subvencija pritom nisu jedini razlozi.
Njemački stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenhofer očekuje dramatičan pad prodaje e-vozila iduće godine na 362.000, sa 720.000 jedinica u 2022. To će da znači i prepolovljen tržišni udio nnovih e-vozila, sa 27,8 na 14 odsto.
Ključni faktori posrtanja prodaje su povlačenje nekih subvencija za nova vozila i enormno poskupjela struja, rekao je Dudenhofer.
Centar za automotivna istraživanja (CAR), pak, prognozira prodaju 484.000 novih električnih vozila, sa tržišnim udjelom od 21,3 odsto.
Savezna vlada iduće godine potpuno ukida subvencije za plug-in hibride, a za čisto električne automobile postojeće subvencije od 7.500-9.000 smanjuje na 4.500-6.750 evra.
Povrh toga, fond za te subvencije je zaključan i, prema procjeni CAR, biće ispražnjen krajem 2023. Od idućeg septembra država ukida i premije za službena vozila.
Uz to, cijena struje se skoro utrostručila od početka godine, a poskupljuje i proizvodnja baterija, upozorava Dudenhofer.
Za razliku od vodećih tržišta e-automobila, Kine i SAD, Njemačka kaska u transformaciji saobraćajnog sektora, dodao je ekspert. On predlaže da država premije za inovacije isplaćaje duže nego što planirala.
Oporavka teško da će biti pre 2025. i povećanjem proizvodnje litijum-jonskih baterija u Evropi, masovnijom proizvodnjom električnih vozila i pojeftinjenjem struje.
DPA