LJUBLJANA, Ako Donald Tramp ostvari svoje prijetnje i nametne visoke carine na uvoz meksičkih proizvoda u SAD to bi Slovencima značajno poremetilo planove za brzi ulazak na meksičko tržište koja je odskočna daska za unosno sjevernoameričko tržište.
Toga su svjesni u slovenačkom Ministarstvu vanjskih poslova i Privrednoj komori te upozoravaju na moguće negativne posljedice Trampovih odluka. Naime, Slovenačke kompanije iz automobilske industrije, koje su otvorile fabrike u Meksiku i uložile u njih milione evra sa strahom gledaju na sljedeće poteze američkog predsjednika.
Meksiko je u posljednjih nekoliko godina postao novo globalno središte automobilske industrije zbog blizine važnog američkog tržišta, dobro razvijene logističke infrastrukture i široke mreže dobavljača, relativno obrazovane i jeftine radne snage, te brojnih ugovora o slobodnoj trgovini koji omogućavaju povoljan izvoz automobila na glavna tržišta širom svijeta.
To je u Meksiko privuklo automobilske divove kao što su Toyota, Volkswagen, Hyundai, General Motors, Ford i Nissan, koji su širom zemlje izgradili više milijardi vrijedne fabrike u kojima je zaposleno desetine hiljada ljudi. S proizvodnih traka svakog dana u prosjeku izađe 10 hiljada novih automobila. Očekivano, najveća imena autoindustrije slijedili su proizvođači autodijelova iz cijelog svijeta, a među njima je i “Kolektor Group”, jedna od najvećih slovenačkih firmi, u vlasništvu Stojana Petriča.
“Kolektor” je u gradu Silau u državi Guanajuatu 2015. godine otvorio proizvodnu halu, koja je počela s proizvodnjom HB-komutatora i priključaka. Uz idrijski “Kolektor” u Meksiku pogone imaju i slovenačke kompanije “Tvornica kabela i plastike” (TBP) iz Lenarta, proizvođač alata “Unior” i proizvođač kožnih presvlaka za sjedala “Boxmark Leather” iz Kidričeva. Uvođenje carina na proizvode iz Meksika sigurno će negativno uticati na slovenačke kompanije koje posluju u toj zemlji.
“Pritisak će biti na proizvođača dijelova za vozila”, potvrdio je Bojan Ivanc, glavni ekonomist slovenačke Privredne komore. U “Kolektoru” se slažu s takvim mišljenjem.
“Opšte raspoloženje u meksičkom automobilskoj industriji bilo je donedavno vrlo pozitivno, ali sada vlada određena nesigurnost. Vjerujemo da će promjene, ako se dogode, uticati na cijeli nabavni lanac autoindustrije”, kažu iz “Kolektora”.
Zasad se govori samo o uticaju na proizvođače automobila koji su već najavili ulaganja u nove fabrike ili povećanje kapaciteta, ali su ih privremeno zamrzli.
Kod primarnih dobavljača autodijelova koji su “Kolektorovi” kupci još nije bilo slučajeva da događaji u SAD-u utiču na njihove planove.
“Vjerujemo da će taj učinak, čak ako i nametnu carine, biti vidljiv sa znatnim vremenskim protokom”, kažu iz idrijske kompanije čija firma “Kolektor GTO” ove godine očekuje dvadesetodstotni rast prodaje, a autoindustrija joj donosi 80 odsto ukupnih prihoda koji iznose oko 11 miliona dolara.
“Slovenačka preduzeća trebaju pratiti promjene u automobilskom proizvodnom lancu. Ako se dio industrije preseli u SAD, imaće smisla otvoriti novu proizvodnu lokaciju bliže svojim kupcima”, kaže Ivanc.
U Kolektoru još ne razmišljaju o takvim potezima. Vjeruju da će dobro podmiriti svoje kupce bez obzira gdje će se oni nalaziti u Sjevernoj Americi, te ostaju pri svojim planovima za ovu godinu. Optimistični su i u slovenačkom Ministarstvu vanjskih poslova.
Vjeruju da Tramp neće ostvariti svoje prijetnje, barem ne na tom nivou. Uvjereni su da će SAD i Meksiko odnose i dalje razvijati na obostranu korist, kako bilateralnim dijalogom, tako i kroz i tripartitnu saradnju u sklopu sporazuma NAFTA, koji uključuje i Kanadu. Mnogi, takođe, vjeruju da su Trampove prijetnje Meksiku samo dio njegove pregovaračke taktike.
Do 2020. postaće šesti najveći proizvođač vozila
U Meksiku je više od 500 automobilskih fabrika, gdje se prema posljednjim podacima godišnje proizvodi više od 3,6 miliona ličnih automobila. U meksičkim fabrikama oko 40 proizvođača proizvodi više od 400 različitih modela automobila. Do 2020. godine Meksiko će postati šesti najveći proizvođač automobila na svijetu, a očekuje se da će godišnje s proizvodnih traka izlaziti više od pet miliona automobila. Automobilska industrija predstavlja 18,3 posto ukupne meksičke proizvodnje i ostvaruje više od tri odsto BDP-a. Poslovni.hr