TOKIO, Japanski proizvođač automobila “Toyota” teško je pogođen masovnim povlačenjem svojih vozila širom svijeta i zastojem prodaje na domaćem tržištu, pa će spas potražiti na velikim tržištima kao što su Kina i jugoistočna Azija, gdje vozači nisu uznemireni onim što brine kupce na Zapadu.
Najveći svjetski proizvođač motornih vozila moraće da se osloni na nove mušterije da bi zadržao primat u globalnoj auto-industriji. Opoziv ukupno 8,5 miliona vozila zbog greške na kočnicama, podnog otirača koji može da blokira pedalu za gas i pedale za gas koja može da se zaglavi, gotovo je uništio do juče blistavi ugled “Toyote”. Njen udio na američkom tržištu autombila pada velikom brzinom, a povratak u probitačne vode poslije teških gubitaka izazvanih svjetskom recesijom zakočen je zbog troškova popravki opozvanih vozila i izgubljene prodaje koji su procijenjeni na dvije milijarde dolara. Reakcija u SAD, najvećem “Toyotinom” tržištu, bila je brza i nemilosrdna. Vozači osjećaju da ih je japanska kompanija izdala pošto ih je privukla obećanjima da kvalitet i bezbjednost njenih vozila nemaju premca i da ga dobijaju po najnižoj cijeni.
U zemljama u razvoju, gdje je razmjera opoziva mala, “Toyota”, međutim, nije suočena s tako visokim očekivanjima. Problemi bezbjednosti automobila privlače manju pažnju u državama gdje su udruženja za zaštitu potrošača novina i gdje su daleko važnija osnovna pitanja, kao što je osiguranje čiste vode i nezagađene hrane. Kineski vozači kažu da automobili napravljeni u Kini imaju mnogo više problema nego japanski i da su svjesni da nijedan proizvod nije bez mane. U Indiji, gdje “Toyota” mnogo očekuje od lansiranja svog modela etios najavljenog za početak iduće godine, kriza s opozivom je jedva zabilježena. Pitanje kvaliteta u Indiji je postavljeno tek nedavno, uz rasplamsavanje borbe proizvođača za ogromno indijsko tržište. Najprisutnije vozilo na ulicama indijskih gradova je decenijama star model italijanskog FIAT-a premier padmini – crno-bijeli taksi koji neumorno prevozi više putnika nego što ima mjesta.
Takvi stavovi kupaca, posebno u Kini koja je prošle godine prestigla SAD po broju novoregistrovanih automobila zahvaljujući rastu prodaje za 45 proceneta na 13,6 miliona vozila, može da bude spas za uzdrmanu “Toyotu”. Nakon izbijanja globalne ekonomske krize upravo Kina je postala najveće strano tržište za japansku kompaniju sa prošlogodišnjom prodajom oko 709.000 vozila. Za to vrijeme “Toyotina” prodaja u SAD, Evropi i Japanu pada i trenutno je manja od dvije trećine ukupnih isporuka, dok je prije desetak godina na ta tržišta otpadalo čak 80 procenata prodaje.
Osim na kineskom i indijskom, “Toyota” snažan rast prodaje bilježi i na tržištima Brazila, Indonezije i Tajlanda. Nezavisne novine