BEOGRAD, Firmin automobil vozi svaki četvrti radnik “Elektromreže Srbije”, svaki peti zaposleni u “Srbijagasu” i svaki peti sa radnom knjižicom u glavnoj direkciji EPS.
Iako su u voznom parku energetskih preduzeća smješteni i “jugići” za radnike koji su im neophodni za vožnju do terena, rukovodioci, ali i zaposleni kojima ne slijede beneficije mahom voze “audije” i “škode superb”.
“Srbijagas”, državna firma koja je u minusu milijardu evra, ima 1.180 zaposlenih, a koristi čak 220 službenih automobila. Na ovaj dugački vozni park gasno preduzeće za dvije godine na gorivo, održavanje i registraciju službenih automobila potroši 244 miliona dinara.
Automobila je bilo i više, ukupno 315, što znači da se svaki treći zaposleni vozio firminim autom, ali je početkom godine oduzeto oko 100 vozila.
– Rashodovano je 70 automobila, a oko 20 je predato državi – kaže Veljko Milošević iz sindikata “Srbijagasa”. – Znam da djeluje da je i 200 automobila previše, ali za nas radnike je to premalo jer svakodnevno idemo na teren i održavamo gasovode na cijeloj teritoriji Srbije, u dužini većoj od 8.830 kilometara. Od automobila koje su uzeli najviše je onih za teren.
I EMS zaposleni voze se u 319 vozila, a u firmi ima 1.355 ljudi. Od toga su 166 putnička vozila, 49 terenska, 30 dostavna, 50 teretna, uključujući vozila sa nadgradnjom, i 24 specijalna vozila.
– Struktura voznog parka prilagođena je djelatnosti preduzeća i potrebi prelaženja velikog broja kilometara – kažu u EMS. – Poslujemo u skladu sa smjernicama Vlade i smanjuje troškove poslovanja. U 2013. godini otuđena su ukupno 93 motorna vozila pri čemu je ostvarena ušteda od 19,5 miliona dinara, koja se odnosi na troškove održavanja vozila i potrošnje goriva. U 2014. godini rashodovano je ukupno 38 motornih vozila, pri čemu je ostvarena ušteda od preko 11 miliona dinara. U 2015. godini planira se rashod 25 motornih vozila.
Iako EPS na 35.000 zaposlenih ima tek nešto više od 800 automobila, u beogradskog direkciji, koja praktično vodi firmu, ima njih 69. I to na oko 500 zaposlenih. Među njima su i tri vozila visoke klase i to dva “audija A8” i “tojota leksus”. Takođe u voznom parku JP EPS je još 11 vozila više i srednje klase – šest “pasata” i pet “škoda superb”.
Radnicima “jugići”
Najviše automobila u sistemu EPS ima “Kolubara”. Ipak, dok distribucija vozi limuzine, radnici na terenima mahom se prevoze “jugom”. – Imamo 238 automobila za čitav rudarski basen – kaže Miodrag Ranković iz sindikata “Kolubare”. – Od toga je 131 marke “jugo”, 50 “pežoa”, a 28 je “škoda oktavija” i “fabija”. Dnevno pređemo najmanje 80 kilometara, a “jugići” nam se stalno kvare.
Uglancani bolje prošli
Kada su vozila javnih preduzeća nedavno bila ponuđena na javnoj prodaji, ubjedljivo najpopularniji su bili modeli iz EPS i “Srbijagasa”. Tako je najviše ponuđača bilo za “opel astru” 2008. godište, sa pređenim 119.101 kilometrom, koju je koristila Elektrodistribucija Valjevo, i to 59. Za “mazdu 6”, 2008. godište, koja je prešla 153.439 kilometra, korišćenu od strane Elektrovojvodine, bilo je 47 ponuđača i to vozilo je prodato za 1.125.918 dinara, dok mu je početna cijena iznosila 445.918 dinara.
Visoku cijenu postigla je i “škoda superb” 2010. godište, koju je koristio “Srbijagas”. Za to vozilo, koje je prešlo 209.424 kilometra, početna cijena iznosila je 534.450 dinara, a prodato je za 1.084.450 dinara. Novosti