BEOGRAD, Reciprocitet u izdavanju dozvola za letenje stranim avio-kompanijama i otvaranje direktnih interkontinentalnih letova za SAD, Kanadu, Australiju i Kinu, spas su za nacionalnu avio-kompaniju, smatraju u Samostalnom sindikatu saobraćajnih pilota Srbije.
Sa Balkana ka dalekim destinacijama nema direktnih linija, što i te kako koriste strane avio-kompanije, članice velikih alijansi, koje putnike iz regiona prevoze preko svojih tranzitnih aerodroma. Međutim, dio stručne javnosti otvaranje interkontinentalnih letova ne vidi kao spas za „Jat“, već kao nerealne želje pilota.
Samo zakup jednog širokotrupnog aviona mjesečno košta oko 400.000 evra, a da bi se obavljao interkontinentalni saobraćaj prema destinacijama ka kojima je letio nekadašnji „Jugoslovenski aerotransport“ potrebno je bar pet takvih letilica. Primjera radi, podjeljena su mišljenja i oko isplativosti linija ka Americi. Dok jedni tvrde da je to minimum 100.000 putnika godišnje i da će kompanija koja kontroliše interkontinentalni saobraćaj na Balkanu imati garantovanu dobit, drugi pak kažu da je linija ka SAD isplativa samo tokom ljetne sezone, a da je na nivou cijele godine to veliki gubitak.
U svakom slučaju, bio spreman ili ne, „Jat“ trenutno, bar kada je riječ o dozvolama za letenje, može da saobraća ka Kini, Australiji i Kanadi.
U ovom trenutku „Jat“ prevozi samo 36 odsto putnika sa „Nikole Tesle“, što je primjer koji nema nijedna nacionalna kompanija u Evropi. Od ukupnog obrta novca u prodaji avio-karata sa tržišta Srbije „Jatu“ pripada samo 20 odsto.
– Promovišu se loukost kompanije i jeftiniji avio- prevoz, dok se u stvarnosti omogućava velikim alijansama da preuzmu putnike sa beogradskog aerodroma i da ih preko tranzitnih aerodroma prevezu do udaljenih destinacija – kažu piloti.
Dozvole
Strane avio-kompanije zahtjeve za dozvole dostavljaju Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, koji ih proslijeđuje Ministarstvu infrastrukture na mišljenje. Kada se Ministarstvo saglasi, Direktorat stranoj kompaniji izdaje dozvolu. Srbija je potpisnica sporazuma o otvorenom nebu, a dokument je ratifikovao parlament. Novosti
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ovo je sve tako kao što su naveli piloti. Problem je što je EU zagovornik takozvanog slobodnog neba. Srbija samo od preleta stranih vazduhoplova preko njene teritorije (SMATSA), mogla bi da izdržava JAT bez problema, ali niti to država želi – jer žele te pare da troše na druge stvari – niti to dozvoljava Evropska regulativa.Sve je podešano da veliki divovi pojedu sve male kompanije nerazvijenih zemalja. To se već dešava. Civilno vazduhoplovstvo je u krizi, odnosno ima previše vazduhoplova a nedovoljno putnika zbog ukupne ekonomske krize. Najveći opet nekako preživljavaju a mali nestaju. Milosti medju kompanijama koje žive od prodatih karata, nema.