BERLIN, Pooštrenje sankcija Rusiji preduzetnicima u EU počinje zadavati ozbiljne glavobolje.
Pogotovo se bankarski sektor, mašinska industrija i industrija automobila pribojavaju da bi se nove sankcije, koje prije svega pogađaju ruske energetske kompanije, mogle vratiti poput bumeranga.
Prvi su reagovali predstavnici Udruženja evropskih preduzetnika (AEB) koji su iz Moskve krajem prošle sedmice apelovali na političare da političku krizu oko Ukrajine riješe, a da istovremeno ne škode privredi. AEB je optimistički zaključio kako, usprkos sankcijama, Rusija ostaje važan strateški partner za firme iz Evrope. U izražavanju demonstrativnog optimizma posebno su glasni njemački predstavnici u AEB-u, privredni giganti poput “Siemensa”, BMW-a ili “Volkswagena”, piše DW.
Predstavnici energetskih kompanija poput njemačkog “Wintershella” izjavili su kako, usprkos činjenici da je novi talas sankcija ponajprije uperen protiv ruskih energetskih kompanija, to zasad neće poremetiti intenzitet poslovanja.
Jedan od nosilaca rekordnog njemačkog izvoza, mašinska industrija, u prvoj polovini ove godine je, međutim, izgubila pet posto na važnom ruskom tržištu. Koliko će taj gubitak iznositi do kraja godine zasada se niko iz Udruženja njemačke mašinske industrije (VDMA) ne usuđuje prognozirati. “Sve ostalo bi u ovom trenutku bila čista špekulacija”, rekla je Monika Holaher, portparol VDMA-a.
Upitno 50.000 radnih mjesta
Još početkom sedmice, prije odluke o uvođenju novog paketa sankcija, predsjednik uticajnog Odbora njemačke privrede za istočna tržišta Ekard Kordes izrazio je bojazan kako bi izvoz u Rusiju do kraja godine mogao biti smanjen za 20 do 25 posto. To bi moglo, kako predviđa Kordes, Njemačku stajati 50.000 radnih mjesta.
Istovremeno je zbog krize i izvoz u Ukrajinu pao za 32 posto.
Druga perjanica njemačkog izvoza, automobilska industrija, trenutno i bez sankcija muku muči s plasmanom svojih proizvoda na rusko tržište. Recesija koja je još i prije ukrajinske krize zahvatila rusko tržište izazvala je pad prodaje kako kod automobila srednjeg segmenta poput “Volkswagena” tako i u luksuznoj klasi s BMW-om, ili “Mercedesom”. No, kako je saopštila uprava “Volkswagena”, rusko tržište ni izbliza nije tako važno kao kinesko, koje je (zasad) stabilno.
Okretanje Kini
Iako otvoreno ne govori o tome, ozbiljnih problema zbog sankcija Rusiji mogla bi imati najveća njemačka vazduhoplovna kompanija “Lufthansa”. I to u slučaju da Rusija, kako je nedavno aludirao njen premijer Dmitri Medvedev, zabrani prelet preko svog teritorija za avione zapadnih kompanija.
I dok se obim prometa sa Zapadom smanjuje, Rusija se pojačano okreće Istoku. Kako je krajem sedmice saopšteno u Moskvi, Rusija i Kina su sklopile saradnju u 30 novih zajedničkih projekata, među kojima prednjače oni u finansijskom, energetskom i sektoru proizvodnje živežnih namirnica. Dakle, u onim područjima u kojima je Rusija najosjetljivije pogođena zapadnim sankcijama.