LONDON, Za ovogodišnje božićne praznike najviše su bili spremni da potroše Španci, u prosjeku 632 evra. Sljede Britanci sa 614 evra, Italijani sa 528 i Nijemci sa 484 evra, pokazuje anketa revizorsko-konusltantske kuće Dilojt, sprovedena u 10 država na uzorku većem od osam hiljada ispitanika.
Na dnu ljestvice su se našli Holanđani sa 296 evra i Poljaci, koji su planirali da prosječno potroše 258 evra tokom ovogodišnje božićne potrošačke groznice.
Prema ukupnim rezultatima ankete, Evropljani za praznične kupovine najviše odvajaju za poklone (39 odsto iznosa), nešto manje za hranu i za putovanja (25 odsto, odnosno 24 procenta, respektivno), a najmanje za druženje (12 odsto).
U poređenju sa prošlom godinom, po zemljama pojedinačno se većinom očekivao porast prosječne potrošnje od jedan do četiri odsto, navodi se u izvještaju Dilojta.
Procjenu Dilojta, bar kad je Velika Britanija u pitanju gdje se očekivao rast prosječne potrošnje od dva odsto, potvrđuju i brojke kuće MasterCard, prenosi Tportal.
Prema podacima objavljenim ovih dana, potrošnja u Velikoj Britaniji u ovogodišnjoj prazničnoj sezoni zabilježila je rast od 3,1 odsto u odnosu na 2016. Iako brojka nije na visini koja bi oduševila trgovce, oni među njima koji svoje proizvode prodaju na internetu imaju puno više razloga za zadovoljstvo jer je online prodaja porasla za 12 odsto.
Sudeći po onome što se može videti na londonskim ulicama, a o čemu izvještava dnevnik Gardijan, toga su itekako svjesni trgovci u klasičnim dućanima, pa su u tamošnjim prodavnicama “H&M”-a već ovih dana spremni da ponude popust od čak 60 odsto.
Druge trgovačke kuće, kao što su Debenams, Gep, NJu Luk i Frenč Konekšen, ne zaostaju previše s popustima, koji idu i do 50 odsto. Ovi potezi bi možda mogli da privuku malo zakasnjelih kupaca, posebno ako se uzme u obzir da potrošači i dalje većinu svoje praznične kupovine obavljaju u klasičnim radnjama, ali trend rasta ponude na internetu samo će nastaviti da stvara probleme tradicionalnim trgovcima. To potvrđuje i istraživanje koje je sprovelo najveće američko trgovačko udruženje Nešenl Ritejl Federejšen (NRF).
Prema njihovoj anketi, ove godine je, prvi put u istoriji, najpopularnija destinacija za prazničnu kupovinu bio internet preko kog je bar dio šopinga planiralo da obavi 59 odsto američkih potrošača.
Na drugom mjestu, sa 57 odsto, nalaze se klasične robne kuće, a sljede diskonti, supermarketi i druge specijalizovane trgovine.
U tom istraživanju, čiji su rezultati objavljeni krajem oktobra, NRF je predviđao rast ovogodišnje potrošnje za praznike u SAD za 3,6 do 4,0 odsto na ukupni iznos od oko 680 milijardi dolara. Po potrošaču to je prosječno 967 dolara, a dosad objavljene brojke potvrđuju te procjene.
Maloprodaja u SAD je u novembru bila šest odsto viša nego lani u istom mjesecu, s tim da je internet prodaja porasla 10,5 odsto, čime je dodatno potvrđen trend sve veće onlajn kupovine.
Dilojt je u svojoj anketi naveo i glavne prednosti zbog kojih se potrošači odlučuju na ovaj vid kupovine. Prvi razlog je što se cijene mogu vrlo lako uporediti, i što su lako dostupne ocijene drugih kupaca o određenom proizvodu.
Za razliku od interneta, kao glavne prednosti tradicionalnih prodavnica kupci navode to da je kupljena roba odmah u njihovim rukama, da su im na raspolaganju profesionalni savjeti kvalifikovnih prodavaca, kao i bolje usluge nakon kupovine – poput popravki ili mogućeg vraćanja robe.
Praznična potrošačka manija nije, međutim, ograničena samo na Evropu i Ameriku. Iako se u Aziji ne slavi Božić, period pred kraj jedne i početak druge godine obilježen je drugim značajnim datumima u tom regionu.
Američki magazin Forbs je ovih dana objavio četiri razloga zašto “božićna” potrošnja raste i na istoku. U Kini je, primera radi, najznačajniji dan za kupovinu, koji je u rangu američkog Crnog petka, postao 11. novembar nazvan Danom samaca. Manifestaciju, koja je u proteklih deset godina prerasla u svojevrsni festival šopinga popularizovao je najveći tamošnji internet trgovački lanac Alibaba.
Ove godine je samo na taj dan potrošeno rekordnih 25 milijardi dolara. Poređenja radi, potrošnja u SAD za Crni petak i tokom vikenda koji ga prati iznosi manje od trećine tog iznosa.
Azijski potrošači takođe vole krajem godine da otputuju u neku od popularnih tamošnjih turističkih destinacija, poput Hong Konga, Singapura ili Bangkoka, a krajem godine mnoge kompanije u Aziji svojim zaposlenima isplaćuju bonuse što dodatno podstiče potrošnju, navodi se u tekstu. Tanjug