KRAGUJEVAC, Radnici u autoindustriji u Kragujevcu zarađuju 2,25 dolara na sat, Kini pet dolara, Mađarskoj šest, Češkoj 9,85, a Slovačkoj 12,5 dolara.
Sa platom manjom od 300 evra radnik fabrike FCA u Kragujevcu je najjeftiniji u Evropi, a među najjeftinijim i u svijetu.
S obzirom da štrajkači traže povećanje bruto plate sa 38.000 na 45.000 dinara, to znači da je njihova bruto satnica, uz standardnu 40-satnu radnu sedmicu, svega 2,25 dolara. Od zemalja velikih proizvođača automobila samo Indija i možda neka fabrika u Meksiku plaća radnike manje nego Fijat u Kragujevcu.
Prema istraživanju Volstrit žurnala, u 2015. godini Indija je bila daleko najjeftinija destinacija sa satnicom od 1,09 dolara.
Autokompanije su plaćale radnike u Meksiku od jedan do tri dolara na sat, dok su plate autoradnika u Brazilu ili Kini nedostižne za Srbiju. Satnica radnika u Brazilu iznosila je oko šest dolara, a u Kini nešto više od pet dolara na sat. Ako zanemarimo ove daleke destinacije i pogledamo istočnoevropsko okruženje, srpski autoradnici su daleko najjeftiniji.
Prethodnih godinu, dvije veliki broj fabrika automobila u Istočnoj Evropi se suočavao sa štrajkovima i zahtevima za povećanja plata.
Tako su Mađari u Audijevoj fabrici početkom godine izborili povećanje bruto plate sa 900 na 1.000 dolara, što je rast satnice sa 5,6 na oko šest dolara. U Češkoj recimo Škoda plaća radnike 9,85 dolara po satu, dok najbolje stoje Slovaci koji na primjer u Folksvagenoj fabrici zarađuju satnicu od 12,5 dolara, pet puta više nego Kragujevčani. Čak su i u Poljskoj koja je možda i najbliža po zaradama, plate skoro tri puta veće nego u Srbiji.
Koliko bi štrajk zaposlenih u kragujevačkoj fabrici Fijata mogao da košta Srbiju, a koliko Fijat? Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić je izjavio da se radi o 440 vozila dnevno što bi moglo da izazove štetu od 0,1 odsto godišnjeg bruto domaćeg proizvoda proizvoda.
Ipak, jednomjesečni štrajk bi bio mnogo veći udarac za Fijat. Mesečna prodaja automobila fijat 500L koji se proizvodi u Kragujevcu na dva najveća tržišta, Evropi i SAD, za ovaj model iznosi oko 6.735 vozila (bazirano na mjesečnoj prodaji ovog modela u prvih šest mjeseci). Ovo čini oko 2,3 odsto ukupne mjesečne prodaje u junu Fijat Krajsler automobila (FCA) na ova dva tržišta koja čine preko 90 odsto ukupne prodaje FCA.
Inače FCA je u junu zabilježio rast prodaje na evropskom tržištu za 7,9 odsto i u ovom mjesecu je prodato 107.600 automobila u Evropi. U svom segmentu malih MPV vozila, 500L je bio lider na tržištu sa učešćem od 25 odsto. Istovremeno, na američkom tržištu, prodaja FCA vozila je smanjena za sedam odsto na 187.348 vozila. Prodaja modela 500L iz Kragujevca je pala za trećinu pa je u junu u SAD prodato svega 184 vozila. Danas