VAŠINGTON, Broj radnih mjesta u američkoj industriji opao je tokom minulih 10 godina za petinu, na oko 12 miliona. Uzroci su uglavnom, seljenja proizvodnje u Kinu i druge zemlje sa jeftinijom radnom snagom, piše dnevnik “Vašington post”, pozivajući se na ocjene domaćih ekonomista.
Radna mjesta u američkoj industriji nestajala su naglo, od početka minule decenije, takođe i zbog tehnološkog unapređenja proizvodnje u raznim djelatnostima, navodi list i konstatuje da je to dovelo mnoge proizvodne centre, poput automobilskog giganta “Dženeral motors” iz Detroita, u jako težak položaj.
Neki gradovi, poput Vašingtona, imali su nešto manju štetu nego najveći industrijski centri, ali je i prijestonica SAD ipak u pomenutom periodu izgubila 20.000 radnih mjesta u industrijskim pogonima.
U industrijiskim pogonima koji se nalaze neposredno u Vašingtonu ili okolini tog grada sada je uposleno oko 50.000 ljudi, a predstavnici nekih kompanija tvrde da su SAD dobro mjesto za proizvodnju, iako se i dalje suočavaju sa mnogim problemima od kojih je spor oporavak tražnje najveći.
Na američkom tržištu rada je, inače, ove godine primjetno oživljavanje, a u junu je otvoreno oko 195.000 novih radnih mjesta, uz stopu nezaposlenosti od 7,6 odsto, što je osjetno manje nego prije dvije godine, kada je bila dvocifrena.
Prema ranije obavljenom istraživanju, do kraja ove decenije više od 40 odsto američke radne snage činiće honorarni radnici. To je oko 60 miliona ljudi.
Kao primjer američke kompanije koja se, suprotno od mnogih drugih, opredjelila da razvija posao na domaćem tržištu, “Vašington post” navodi fabriku sportske obuće Sandog prodakšen, koja je osnovana 1986. godine, a ranije je svoje proizvodne kapacitete imala u Gvatemali.
Poslije štete koju je zadesila tu fabriku zbog tropske oluje, njeni vlasnici su riješili da proizvodnju obavljaju u SAD, jer su došli do zaključka da je organizovanje produkcije u nekoj drugoj zemlji dosta složen posao.
Kompanija pokušava da se utvrdi na najvećem svetskom tržištu i na račun toga što se njena proizvodnja zaista odvija u SAD, postižu uštede na račun manjih troškova u isporuci, a očekuje i neku vrstu podrške od američke vlade. (Tanjug)