LJUBLJANA, Grupa Mercator je u prvoj polovini 2012. godine premašila 1,4 milijarde evra čistih prihoda iz prodaje, što predstavlja približno isti nivo kao u istom periodu prošle godine.
Kako se navodi u saopštenju, u Sloveniji prihodi su se smanjili za 1,6 odsto, dok se na inostranim tržištima bilježi rast od 4,9 odsto. Otežan ekonomski oporavak, povećana nesigurnost, rast cijena energenata i negativna kursna kretanja, imali su negativan uticaj na ekonomiju poslovanja Grupe Mercator. To je rezultiralo negativnim poslovnim rezultatom u visini od 16,5 miliona evra.
Predsjednik Uprave Toni Balažič je rekao, da je Uprava društva Poslovni Sistem Mercator d.d, usvojila tri seta mjera za promjenu trenda poslovanja, sa kojima će aktivno ograničiti rizike povezane sa negativnom tržišnom situacijom, očekujući da će poslovanje do kraja godine biti pozitivno. “Važni ciljevi, koje mora slijediti Uprava su promjena trenda poslovanja društva, vraćanje nekadašnje vrijednosti akcije, maksimizacija dobiti vlasnika, smanjenje duga, povećanje rasta i konsolidacija u regionu, i dalje motivisanje zaposlenih, koji se svakodnevno bore za potrošača,” istakao je predsjednik Uprave Mercatora.
Otežani ekonomski uslovi na svim tržištima poslovanja
U evrozoni je prva polovina 2012. godine obilježena slabom ekonomskom aktivnošću i povećanom neizvjesnošću. U Sloveniji, kao i na ostalim tržištima, Mercator se suočava sa visokom stopom nezaposlenosti, što utiče na kupovnu moć potrošača. Promjene u ponašanju potrošača se osjećaju u smanjenom broju kupovina, smanjenoj potrošačkoj korpi i potrazi za najpovoljnijim uslovima kupovine. Na smanjenu potrošnju je negativno uticao i rast PDV-a u Hrvatskoj. Povećanje cijene energenata i nekih sirovina je dovelo do pritiska na povećanje cijena proizvoda. Na poslovanje je negativno uticala i depresijacija srpskog dinara.
Uprkos negativnom kursnom efektu, rast na inostranim tržištima se nastavlja
U prvoj polovini ove godine Grupa Mercator je ostvarila 1.402.022 hiljade evra prihoda od prodaje, što predstavlja 47,3 odsto godišnjeg plana. Prihodi od prodaje u Sloveniji su se, u odnosu na isti period prošle godine, smanjili za 1,6 odsto. Na inostranim tržištima nastavlja se rast prihoda od prodaje koji iznosi 4,9 odsto, dok bi uz fiksni kurs rast iznosio 9,4 odsto. Najveći rast postignut je na tržištu Bosne i Hercegovine, gdje su se prihodi od prodaje povećali za 54,6 odsto, kao posljedica akvizicije društva Drvopromet d.o.o.
Strateški projekti i razvojne aktivnosti se nastavljaju
Grupa Mercator je u razvoj maloprodajne mreže u prvoj polovini 2012. investirala 37.281 hiljade evra i stekla više od 31.000 kvadratnih metara novih bruto površina. Mercator nastavlja sa projektom osvježenja ponude market programa i po novom konceptu u Sloveniji preuređeno je 24 supermarketa, a u Hrvatskoj 9. Svjesni brzih promjena na tržištu i pomjeranja fokusa sa velikih kupovina u hipermarketima na manje kupovine u komšijskim prodavnicama,
Mercator se prilagodio promijenjenim navikama potrošača i aktivno pristupio ka razvoju različitih prodajnih formata.
Ubrzan nastavak projekta monetizacije
Početkom rada nove Uprave Mercator ubrzava sa zacrtanim projektom monetizacije za smanjenje zaduženosti i rasterećenja bankarskog sektora u Sloveniji. Primljeno je više neobavezujućih ponuda od strane globalnih fondova, što je ocijenjeno kao pozitivan signal za nastavak i uspješan završetak projekta, sa kojim bi Mercator znatno smanjio zaduženost već do kraja ove godine.
Zaposleni
Na dan 30.6.2012. u Grupi Mercator bilo je 24.414 zaposlenih. U odnosu na kraj 2011.godine, broj zaposlenih se povećao za 148 odnosno 0,6 odsto, što je prije svega rezultat akvizicije društva Drvopromet d.o.o.
Stabilno finansijsko poslovanje
Grupa Mercator je u prvoj polovini 2012. uspjela da poboljša strukturu dospjeća finansijskih obaveza i smanji neto finansijski dug na posljednji dan obračunskog perioda. Optimizacija upravljanja obrtnog kapitala i obaveza, a samim tim i oslobađanje finansijskih sredstava vezanih za obrtni kapital, bio je u prvoj polovini 2012. godine jedan od ključnih projekata u svim društvima Grupe Mercator. U prvoj polovini 2012. godine Mercator je uspio da smanji vrijednost zaliha za 11,4 odsto odnosno 35.477 hiljada evra.
Ekonomija poslovanja
Na ekonomiju poslovanja Grupe Mercator negativno je uticala snažna fluktuacija kursa dinara, a pored toga i rast cijena energenata i nekih sirovina. Zbog negativnih okolnosti Mercator je u prvoj polovini godine izdvojio više sredstava za unapređenje prodaje i prilagođavanje asortimana promijenjenim navikama potrošača. EBITDAR je iznosio 91,6 miliona evra (42,1 odsto godišnjeg plana), dobit iz poslovanja Grupe Mercator je u prvoj polovini godine iznosila 24,5 miliona evra (32,1 odsto plana za cijelu godinu). Grupa Mercator je u prvoj polovini 2012. godine, zbog negativnog uticaja ekonomske krize na poslovanje i kursnih razlika kao posljedica značajne depresijacije srpskog dinara, zabilježila gubitak od 16,5 miliona evra.
Mjere za racionalizaciju poslovanja
Zbog otežanih ekonomskih uslova i neizvjesnosti na tržištu, Uprava društva Poslovni Sistem Mercator d.d., počela je sa aktivnim sprovođenjem mjera racionalizacije poslovanja. Pripremljena su tri seta protivkriznih mjera. Prva faza, koja će biti sprovedena do kraja 2012. godine, obuhvata jednostavne ali veoma specifične kratkoročne mjere sa brzim efektima na području smanjenja troškova. U drugoj fazi uvode se zahtjevnije i složenije promjene sa dugoročnim posljedicama. U trećoj fazi će, u skladu sa ekonomskim uslovima i na osnovu predhodnih kratkoročnih i dugoročnih mjera, biti definisane dugoročne strateške mjere i usmjerenja.